Rais Yatim tarik diri calon Setiausaha Agung Komanwel

Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Seri Dr. Rais Yatim hari ini menarik diri daripada dicalonkan sebagai Setiausaha Agung Komanwel.

Beliau berkata, ini kerana tugas dan komitmennya sebagai Pengerusi Jawatankuasa Induk Sambutan Kemerdekaan Negara membataskannya untuk ke luar negara bagi melobi jawatan itu.

“Tanggungjawab domestik berhubung merdeka sangat berat, tidak ada kesempatan bagi saya ke seberang laut… itu salah satu masalah yang dihadapi dan tidak adil sekiranya nak bertanding tetapi tidak dapat berkempen seperti calon lain,” katanya di sini hari ini.

Rais berkata, beliau lebih mementingkan tugas merancang acara sambutan kemerdekaan negara kerana tahun ini merupakan ulang tahun ke-50 Hari Kemerdekaan negara.

“Saya lebih mementingkan tugas sekarang supaya tidak terabai, lagipun sudah terlewat (berkempen)… jadi lebih baik pencalonan itu ditarik balik,” katanya.

Katanya, beliau sudah memaklumkan hasratnya itu kepada Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, serta Kementerian Luar hari ini.

Pemilihan bagi jawatan itu akan berlangsung pada Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM) di Kampala, Uganda, November ini.

Pesuruhjaya Tinggi India ke United Kingdom, Kamalesh Sharma calon India, dan Menteri Luar Michael Frendo, calon Malta, telah menjelajah serata dunia untuk melobi sokongan.

Tempoh perkhidmatan setiausaha agung Komanwel kini, Don McKinnon dari New Zealand berakhir 31 Mac tahun depan, dan selepas ini merupakan giliran Asia untuk memegang jawatan berkenaan.

About these ads

10 Respons

  1. Maid Raped by Malaysian Senior Minister
    We are extremely concern about the alarming increases in number of such rape and physical abuses incidents happened in Malaysia. Two years ago, we failed to advocate for an Indonesian maid who was raped by a Minister from Kedah.

    We wish to express our gratitude towards the concern of the Civil Society and bloggers community in Malaysia with regards to the recent Maid Raped by Malaysian senior minister.

    This case involved Malaysian Politician from the ruling party whoes Indonesian Maid name Robengah is currently under Migrant Care investigation.

    The nature of the case is highly sensitive and involve the national interests of both countries, we hope all the concern parties will be very patient with us because Migrant Care is as concern as the other stakeholders of this loving nation of Malaysia.

    As an NGO Migrant Care shall have no political interests to tarnish the image of the politician and political party involved, nor denying the rightful justice of the raped victim.

    We cordially request the interested parties please do not create any untruthful speculations before the results of final investigation of which we will officially submit to the relevant authority for their further actions.

    Failure of such, then we shall seek justice through international communities.

    RELA, in their national missions, has already caused significant hatred feeling among the people in the Republic of Indonesia against Malaysia despite of very cordial diplomatic relationship at the top government to government level. The role of RELA as Indonesian undocumented migrant bounty hunter has become significant security threat to the regional security in the years to come.

    It is timely that Malaysia – Indonesia think tank groups seriously study the migrant workers that impacted the social, political, economy and regional security.

    We believe justice will be done in accordance to the law of Malaysia through the proper channel and positive constructive engagement with the authorities involved.

    Jakarta, 01 Agustus 2007

    Wahyu Susilo, Policy Analyst
    Anis Hidayah, Executive Director
    Alex Ong, Country Director

  2. […] 他的部落格内容在此。无独有偶,时间很巧合,都在2007年8月发生… […]

  3. Kita tunggu dan lihat apa alasan yang dia nak sampaikan nanti. Dia tu kan tak suka orang cakap bahasa mat salleh.

  4. Kenapa??? baca sini
    Soalan siapakah menteri yang terlibat merogol seorang pembantu rumah Indonesianya kini menjadi persoalan paling hangat diperkatakan ekoran pendedahan kembali isu ini oleh WikiLeaks.

    Laporan awal Harakahdaily mengenai hal ini telah menjadi berita paling hangat dan paling ramai dibaca oleh pelayar Harakahdaily.

    Dalam laporan itu, Harakahdaily melaporkan kembali tulisan pemimpin akhbar pro BN, Rocky Bru atau nama sebenarnya Ahirudin Atan dalam blognya mengenai peristiwa seorang menteri merogol pembantu rumahnya pada tahun 2007 lalu.

    http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=30036:siapakah-menteri-rogol-amahnya&catid=41:utama-muka-depan&Itemid=124

  5. kesian kat Pak Lah kena jawab:

    http://rockybru.com.my/2010/12/wikileaks-malaysian-senior-politician.html

    jawab, jawab jangan tak jawab

  6. Orang UMNOkah? Terlepaslah jawabnya. UMNO ni tuan kita ni hamba haprak.

  7. wow !! akhir zaman penuh fitnah… errr yg ni betol ke? hahaha……..melengkapkn kejuaraan atas indon….

  8. Panas dan hangat! Tunggulah kalau2 ada yang nak mengaku

  9. […] The blogger claimed Rais withdrew a month before the press release due to pressure from the Indonesian. Read it here. […]

  10. shall we have a new minister post named as Minister of Rape? What UNMO said about allegation of rape to Indonesian victim maid? UMNO is keeping slient! Arrogant mentallity of UMNO boleh! Rogol Pun Boleh di Malaysia by the UMNO !!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 369 other followers

%d bloggers like this: