Pembangunan Kelantan di bawah pemerintahan PAS

Hanya jauhari yang mengenal manikam…

Video ini di ambil dari http://youtube.com/user/globalmediachanneltv

About these ads

185 Respons

  1. huh…kenapa dlu pas menang sewaktu mahathir jadi PM lambat membangun?bila kerusi pas dan umno hampir sama byk bru nak ada pembangunan sedikit demi sedikit?

  2. sapa cakap camtu? ko ni orang mana bro?

  3. Assalamualaikum. Mek terjumpa satu blog yang sangat menarik ditulis oleh seorang ahli UMNO yang dikenali sbg Pok Zawi. Mek tengok banyok maklumat hok dio tulis dgn gambar skali, mengenai Kelantan terutama sekitar KB hari ini.

    Cuba gi ke web blog dio di: http://mohdzawi.blogspot.com/2008/01/kota-bharu-in-pictures-part-1.html

    Bagi penyokong UMNO mace manikurai molek dio baco blog tulise oghe UMNO jugok. Baghu dio tahu Kelate membangun ko dok.

  4. membangun ok….bagus….PAS kena buat…malah wajib buat pembangunan untuk kemudahan rakyat. Yang dah buat tu bagus……..TETAPI dalam 18 tahun memerintah kalau pembangunan yang dibuat CIPUT je ……kenapa boleh jadi macam tu? Tu yang jadi masalah…….

    Mekkelate…….teruja sangat……awat macam tu….hang ni tak buat kajian…….cuba senaraikan 18 tahun memerintah apa pembangunan fizikal yang PAS telah buat.? Apa pembangunan modal insan yang telah dibuat….dan apa indicatornya jika program itu dikatakan berjaya……?

    18 tahun tak de ape yang dibuat….melainkan menyebarkan slogan-slogan untuk mengukuhkan kedudukan peribadi sesaorang……spt nik aziz….seperti tiada pelapis selepas nik aziz… sebenarnya nik aziz adalah manusia biasa yang masih melakukan kesilapan dan kesalahan.

    18 tahun PAS tak buat apa2 melainkan untuk mengekalkan kuasa sahaja……segala program yang dibuat BERFOKUSKAN BAGAIMANA UNTUK CALONNYA AKAN DIUNDI LAGI………JAUH SEKALI UNTUK MEMIKIRKAN WAWASAN KELANTAN…KEPERLUAN RAKYAT……BAGI MEMBANGUNKAN FIZIKAL, EMOSI,AKHLAK, DAN MIDA RAKYAAT KELANTAN………..BERAPA BANYAK MENCIPTA PELUANG KERJA UNTUK RAKYAT?……..PENGAJAR AGAMA DIKAMPONG2…KULIAH DIMASJID PUN LEBIH BERFOKUS KEPADA PENGEKALAN KUASA……..

    • buat apo pembanguan hebat2 macm nagari2 maju lain kalu rakyat tanah nak wak rumah pun x dok……kalu stakat dok kelih bangunan tinggi2 mcm KL tapi perut lapar buat gapo? demo rajin dengar ko sekat kerajoan pas merintah kelate ni ado ore kelate mati kebulur…….ingat sikit deh kelantan ni melahirkan ramai modal insan yg berjaya yang dok isi jawatan penting2 di peringkat swasta dan awam di negeri lain……..betul la kato ore dulu2……tukang rumah dia buat rumah ore besar2 comei2 tapi rumah sdiri hok dio duduk pun x siap………jgn nk sama kan pembangunan hok kerajan pusat dengan kerajaan negeri, lagi pun mcm2 peruntukan ke kelantan di sekat sejak sekian lama dah, bukannya demo tak tahu tapi buat2 tak tahu…..royalati bila nak bagi????????????

  5. keperluan pembangunan itu perlu ada untuk dinikmati oleh rakyat…yang kita mahu kemajuan tempat kita perlu ada dan segala masalah timbul wakil rakyatlah yang menjadi suara kita..pemimpin perlu bertanggungjawab dan mempunyai visi membawa kawasan mereka maju..jadi nilai-nilaikan dengan bijak fikir sejauh yang boleh undi anda masa depan anda…mau kah negara ditadbir oleh kerajaan yang lintang pukang…jadi pilihlah yang terbaik

  6. manekurai – demo gak, acu bukok link hok mekklate buwi tu dulu. jange jadi benok gak. kalu ore kato supo ore ute key maroh.

    demo rajin dengar gapo takaful kifalah hok BN tiru buat takaful merdeka tu?

    demo rajin denga tabung serambi mekoh sapa ko ore johor mangso banjir buleh rasao sapa sejuto riyal?

    demo rajin dengar denga projek perumahan rakyat untuk rakyat kelantan hok puok BN buat jugo dale menifesto PRU12 ni?

    hok tu lah dulu…. harap demo jawak la… banyok² key takut demo melalut kokser kokde supo ore ute pulok….

  7. Dalam Islam hok paling penting skali mengEsakan Allah. Berakhlak dan Jujur. Jange duk belawok, fitnah

  8. manikurai…

    cemuh doh dengar mung blebe kok sir. G tapo dulu gak,,..cari ilmu penuh dado gak dulu..malu kok oghe gak..silat tok keno bungo….mace nari inang pulok doh….

  9. BA mene besar doh di Malaysia. ore bodoh tahap ppatak bumi jah hok sokong BN.

  10. Mulo2… kito keno pakat beryukur ke hadrat Allah S.W.T krn dgn izin & kekuasaanNya… negeri KELATE KITO MASIH LAGI DI BWH PEMIMPIN ULAMA…
    Syukur Alhamdulillah (44x)…
    TAKBIRRR!!!! ALLAHUAKBARRRRR!!!!!!!

    Kawe sebok sapa nok teriok bilo tgk satu2 DUN kat Kelate PAS mene…. Lbh2 lagi byk DUN di negeri lain PAS mene jugok…. Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa & Maha Penyayang….

    Hok mano masih lg sesat & sekular tuh… pintu taubat masih terbuka… pakat2lah kito tarbiyah diorg

  11. wan,,,,
    puak2 kite kn syukur byk2 rakyat klate fhm dasar & PAS kekal d klntan & Tok Guru MB kito….. ALHAMDULLILAH….
    Kpd manikurai,,,,
    kawe nak tau pe pandangan demo dgn tumbangnya beberapa negeri kpd parti pmbangkang trutamanya kedah jatuh kpd PAS……..? Dgn DUN manikurai pun Pas menang nie guano? Ko pah demo pakoh bule jgk nie….? Lps nie pg jale2 alah ko alik ilir buko mato, buko pkran & tepuk dada tye iman manikurai deh…. :-),
    Salam….

  12. manikurai oh manikurai bangkitlah!!

  13. shukur kehadrat ILAHI
    semua pakat puasa tiga hari
    sujud shukur banyak-banyak
    tanda shukur!

  14. Manikurai loni xberani doh guna nikname tuh… dio paka nikname Wawasan2020 & MalaysiaKu pulok… sie ko dio…

    SYUKUR ALHAMDULILLAH… BERKAT DOA TOK GURU & ORE2 HOK PERJUANGKAN ISLE SELURUH MALAYSIA….

  15. Manikurai tuuu..bo laa dok jajo pembangune ala umno weih, luga aku denga.
    gapo huk kerajaan pas kelate buat selamo 17thn ni cukup doh, takdok huk kure pun.

  16. Aku x kata PAS tu x de cacat cela,
    Aku tak kata TOK GURU sempurna,
    Sbb aku tahu dia hanya manusia biasa,
    Tp aku yakin rumah dia tak sesergam Istana,
    Dia bukan gilakan harta,
    Juga bukan projek juta-juta,
    Hanya pentingkan pegangan Agama.

    Adakah Kelantan perlu KLCC,
    Bangga ker korang tgk betis ke kaki,
    Yang bukan muhrim dah pasti,
    Kedai yang haram pun tumpang sekali,
    Mungkin ade yang nak join sekali.

    Aku tak kata UMNO x berbudi,
    Mmg cantik KLCC,
    Tp aku susah hati,
    Skang pakaian dah nampak coli,
    Aku pun heran kat mana ISLAM HADHARI,
    Bukan mengeji tp mushkil sekali,
    Sbb aku x terer bab ni,
    Tp Alhamdulillah Kelantan ada yang ambik peduli,
    Jd aku tak heran Kelantan tak berbangunan tinggi.
    Terengganu yang kaya hasil bumi,
    Ade ker bangunan tinggi,
    Kalau ada mmg patut la Idris bg,
    Sbb Terengganu byk duit negeri,
    Jgn duk makan sorang diri,
    Yg join hanya kroni.

    Aku x reti pasal politik, cume aku sokong mane yang mendtgkan kebaikan bukan hanya untuk tumpang projek ngan kroni. Baik aku pilih yang x der bangunan tinggi dr duk asik kayakan kroni. Sokong la yg mane korang nak sokong, jgn la bergaduh sbb semua dah muktamat untuk 4 – 5 taun ni. Esok2 nak ngundi lg sekali fight la lg tp 4 the right thing la. Untuk semua sahabat2 sesama ISLAM berjuanglah demi kebenaran. Pertahankan yang HAQ dan tentanglah yang BATIL. ASSALAMUALAIKUM

  17. kpd manikurai:.. bg saya apa guna pembangunan fizikal begitu pesat..sedangkan pembangunan rohani tiada.. itulah yg cuba di seimbangkan oleh pas. maknanya dua dua seimbang. dunia akhirat kita dapat. kene balance lah.. kalu akhirat je salah jgk. kalu dunia je salah jgk. cuba bayangkan kalu kita pk akhirat je.. maka kita akan mundur. kalu pk dunia je kita akan asyik dgn duniawi. masuk neraka.

  18. izinkan aku berdiskusi ngan korang..aku kadg2 pelik nape bila kelantan bersungguh dlm memperjuangkan pentadbiran islam dipanggil fanatik..tp bila org ramai khususnya remaja melayu dan skrg ni yg dpanggil nenek berbaris pnjang semata2 untuk uji bakat (AF,OIAM DLL) X dpanggil fanatik..AKU PALING SEDIH BL TGK REMAJA MELAYU SGP BERATUR PANJANG HANYA KRN INGIN MJAD ARTIS..bg mrk sekiranya mengundi pas mk peluang utk mrk brhbr terbatas..aku tahu krn aku dikelilingi org sprt ini nmn aku x mmpu bersuara sbb hnya aku yg x sependapat ngan diorag..jd pd manek urai..aku arap sgt kau bersyukur sbb ko brada kat sana..bangunan setinggi langit yg kau idamkan tdk bermakna sekiranya shaksiah dr x terjaga..kalau nk rs doklah kat sini..baru kau tahu betapa mundurnya masyarakat kita,bangsa kita dpijak2..agama kita kalau bangsa kt sendiri tdk mahu menegakkannya org lain apa lagi…peluang kerja yg kau banggakan kalau peg atasan dan ekonomi hanya didominasi oleh bangsa asing dan kita org melayu hanya sebgi kuli xyahlah kau nak bangga2kn..sblm terjadi cam org melayu penang aku arap sgt anak jhr brfikirlah dgn matang..wpun skrg apa yg aku prhatikan keadaan jhr hmpr menyerupai penang…tanah melayu tergadai..anak2 muda msh hnyut ngan hbrn melampau..bg mrk jhr kaya,jhr maju…kalau stkt negeri jer yg kaya dan maju tp dr sendiri x pun maju apa yg anda dapat..sdrlah wahai anak jhr…bangkitlah..jgn hidup dlm fantasi dan mati dlm realiti..tgklah sgapore skrg…aku br jer tonton tv sgapore mgu lps..kegiatan agama bg org islam terbatas krn org akan memandang serong sekiranya melakukan sesuatu atas nama agama islam..sedih btol aku tgk..ingatlah..kalau bkn kita yg mmpejuangkan agama dan bangsa kita saper lagi yg kita nak harapkan..aku bangga ngan nik aziz…

  19. isu hangat DAP tolak DEB

    ha x 100 kasihan sungguh kat melayu Pulau Pinang
    tanah tumpah Pak LAh Had Hari-Hari.
    tu la mase ade kuase tak nak tolong bangsa sendiri
    dah tak de ape-pe mula kecoh sana sini

    kroni takpe la hidup senang…
    tapi rakyat biase mati kebulur la..
    tu la melaysia akan sial duduk bawah umNO
    MALAYSIAL MALAYSIAL

  20. aku pun hepi klate mene ko pas…idup tok guru..jilat jubo tok guru…

  21. niwantan…
    aku pun perasan…bila bn tumbang je kat penang barulah kuar tv ksh kesengsaraan org melayu penang..dan barulah si pak lah nak kecoh..sblm ni bole wat bodoh jer…sampaikan org penang kn kuar dr negeri sendiri..tu sbb skg org penang dah ramai berhijrah kat kedah..
    aku berdoa sgt agar Perak x diterajui oleh DAP..kita kn ingat cina ni sentimen perkauman dia mmg kuat..mg raja nzrin membuat kptsn yg tepat ..jadikan penang sbg pengajaran…

  22. buruk betul perangai ko Malaysialku
    aku tahu kau sape
    jangan tukar nama la……………..

  23. Astaghfirullah! nape smpai mcm 2 skali malaysiaku?

  24. Malaysialku.
    jangan ko cuba burukkan penyokong PAS
    hanye orang keji cam kau je kuar ayat cam tu

  25. Biasalah… geng2 kaldai yg kecewa & terkejut dgn keputusan pilihanraya xhabis lagi tu… semangat duk belarok maso tabal Awg agah jd MB Kelate xhabis lagih… Lonih dlm kejutan lah tuh… sikit lagi kito bulih tgk dio duk tepi pagar kat hospital berek 12 nanti… kahkahkah…

  26. azwa nak tumpang tanyalahhh…ada sorang member azwa dia konfius dia bangsa lainlah.tapi dia ada ikut election negara kita lagi satu tetiba dia bagi solan cepuemas,dia tanya kelantan kan serambi mekah tapi kenapa ada patung budha besar panjang lagi kat kelantan..saya terkedu…rasa baik orang kelantan sendiri jawab…..thank you…lepas ni baru leh kasitahu dia ekeke ….

  27. dia tahu kelantan tu serambi mekah sebb dia ramai kawan melayu cuma dia konfius tentang hal tu lagi dia tanya….suka tanya benda pelik2 kadang2 kita jadi tak terduga..so…..azwa harap ada komen dari anak kelantan sendiri ya.

  28. azwa..
    kebebasan agama mmg termaktub di dlam Al-Quran surah al-kafirun…yg berbunyi “lakum dinukumwaliyadin” ertinya: bg kamu agama kamu dan “laa ikrohafiddin:…x pasti surah apa…ertinya: tiada paksaan dlm agama…
    dlm konteks ini isu patung buddha besar tidak harus dipolitikkan sbb ini hak agama bg kaum tersebut…dan info utk azwa..patung budha yg anda maksudkan adalah milik org siam yg beragama buhda yg tinggal di kelantan..so kerajaan tidak ada hak untuk merobohkan atau menidakkan kepercayaan mereka..sebagaimana kita sbg org islam cb mendaulatkan agama kita mereka juga cb menjga kepercayaan mereka..dan di negara kita tidak menyekat isu keagamaan bangsa lain…yg kita pertikaikan sekrg ialah apabila org yg beragama islam cb memusuhi islam dan pembela islam dituduh ekstrim dn sbgnya…
    maaflah di ats info yg x seberapa dan mgkn forumer lain dapat jlskan secara terperinci…
    t.kasih…

  29. ooooo..kalau aku ckp mcm tu marah…sape yug ajar aku ckp mcm tu kalau bukn korang yg mula2 suruh aku jilat jubo nuar muse…org pas memang mcm tu.astaghfirullahhalazim….huh..permainkan kalimat allah dlm meraih undi…

  30. malaysiaku……kenapa rendah sangat martabatmu,jangan melampau sangat nanti lama2 jadi gila.tolonglah muhasabah diri (kalaulah paham melayu)

  31. manikurai,

    pasal pembangunan ni, pertama-tamanya, melaksanakan pembangunan bagi setiap negeri dibawah konsep federalisma adalah tanggungjawab kerajaan persekutuan. Ini termaktub dalam perlembagaan.

    Sebagai balasan kepada negeri dimana, segala cukai, keselamatan negeri, kedaulatan mutlak raja diserahkan kepada kerajaan persekutuan, kerajaan persekutuan antara lain bertanggungjawab menjalankan dan mengagih pembangunan kepada semua negeri-negeri dalam federalisma malaysia.

    Memanglah kelantan dibawah pas SELAMA 18 TAHUN ni tak banyak pembangunan. UMNO yang memerintah kelantan dari 1978-1990 juga tak buat banyak pembangunan.

    Bakpo kedua-dua kerajaan ni tak mampu buat pembangunan? Sebabnya, hasil negeri kelantan ciput…tak sebanyak negeri selangor atau johor. Sebab tu lah masa mat yaakob jadi menteri besar dulu tak ada apa pun pembangunan hebat yang dibuat oleh kerajaan negeri.

    Soal pembangunan sesebuah negeri bergantung kepada hasil sesuatu negeri, BUKAN PARTI MANA YANG MEMERINTAH ATAU SAMADA KERAJAAN NEGERI ITU SEHALUAN DENGAN KERAJAAN PERSEKUTUAN. Kita ambil perlis, UMNO memerintah perlis sejak dari merdeka lagi. Hebat sangatkah pembangunan diperlis? Menara berkembar seperti menara petronas di klcc ade ke kat perlis? Negeri Sembilan – hebat sangat kah pembangunan?

    Macamana dengan negeri sabah? BN memerintah sabah dari 1992 lagi. Dah masuk 16 tahun BN menguasai kerajaan negeri sabah, tapi bakpo sabah masih lagi jadi negeri termiskin dimalaysia? Sabah kaya dengan hasil bumi, bakpo sabah tak semaju selangor?

    Ko guano manikurai?

  32. 18 +4 JADI 22 tahun dop???
    tapi gak mari kito tengok lah pas loni supo mulo ko????

  33. pembangunan??? sebut pasal ni?? kawe raso? sejak 18 tahun doh pas merintah ??

    bandar kuala krai ngan bangunan pas tu mana besar??
    kawe raso comel bangunan pas lah ngan bandar kuala krai hok kecik ?? tu

  34. TAK DOK PEMBANGUNAN GAPO??? KAT PERLIS,, NEGERI SEMBILAN … SABAH.. WEI…

    DEMO TAK BACA SURAT KOBAR KO??

    SO SO ADO PEMBANGUNAN.. TRY BUKAK … SURAT KOBAR.. MESTI ADO HAL PERLIS ,, NEGERI SEMBILAN.. PAS TU SABAH… DEMO …. ALOHHHHH LA…
    PERLIS ADO UMP..SABAH ADO UMS,, NEGERI SEMBILAN ADO KUIM. GAPO LAGI.. KALU NAK BANDING NGAN MENARA KLCC TU GAK BERAT DEMO

    TOK KAN NAK WAK WAT N9CC … TAKKAN NAK WAT SCC, TAKKAN NAK WAT PCC.. TAK SEDAP LAH DENGAR.. PADE NGAN KL SO LAH ADO KLCC..

    BARU PELANCONG ASING MARI KL..

    NEGERI SEMBILAN GAK PELANCONG GI TENGOK MUGO LAIN PULOP.. TAKKAN NAK GI TENGOK KLCC KAT NEGERI SEMBILAN .. BODO POK KURO SUNGGUH.. ..

    SABAH KAYO WEH….

    DEMO KENA TAHU SO KARO.. SABAH KAYA NGAN HASIL BUMI WEH.. SEGALA JENIS UBAT ADO DI SABAH..
    PELANCONG GI SABAH… ANAK ANAK KELATE PUN RAMAI GI SABAH.. ADO KOTA KINABALU..
    DEMO KENA NGAJI DULU SEBELUM KECEK .. KENA BAHAS KO ORE TAK LEH NAK JAWAB. LAH…

  35. aku nak jawab ….nak banding bandar ngan banguna…. besar lg DEWAN BESAR…
    sesapa nak makan mi paling sohor sila la makan mi KAMPUNG PEK….

  36. demo rajin g perlis ko dok?

  37. surat kobar tak leh cayo nombor ekor ngan waktu sembahyang jer yang betul yang lain nipu…

  38. DEMO TAHU MANA NIPU… DEMO TAHU TSUNAMI.. PAH DALE SURAT KOBAR ADO KO DOP CERITA TENTANG TSUNAMI..
    MEME YO LOR DOH NO EKOR BETUL MUGO DEMO DOK MAIN HOK 4D NGAN MAGNUM JAH GAK.. HOK TULAH DEMO CAYO…

  39. KAWE NGAJI DI PERLIS.. KAT KANGAR.. WALAU PUN NEGERI DIA ADO SO ROUND BOARD TAPI JALE DIA TAK DOK LAH TAHI LEMBU SUPO DI KELATE NI

  40. kawe nak oyat demo dop… KAwe ni gi tak habis lagi malaysia ni… tapi kawe gi doh pat ore asli di POS broke.. kawe ingat ore asli ni dok dale hute.. tapi dok tepi jale.. umah pulop umah batu.. siap ado keter lagi depan umah…

    kawe de jugok tidur situ 2 3 hari…

    kawe banyak dengar cerita sek sek dia dok puji ku li sebab bagi sek dia pembangunan.. sek dia buleh belaja agama.. sek2 dia buleh blaja sekolah…

    kalu demo nak tahu demo gi pat sek ore asli..

  41. ni che wati..
    islam hadhari ..

    PENGENALAN
    Perkataan “Hadhari” membawa maksud “yang bertamadun” atau Islam yang menekankan aspek tamadun. Dalam bahasa Inggeris disebut sebagai “civilization al Islam” dan dalam Bahasa Arab sebagai “al-Islam al-Hadhari”

    Manakala takrif Pendekatan Islam Hadhari secara lengkap ialah: “suatu pendekatan pembangunan manusia, masyarakat dan negara Malaysia yang bersifat menyeluruh, berdasarkan kepada perspektif tamadun Islam”

    OBJEKTIF PENUBUHAN
    Memperkasakan pendekatan Islam Hadhari dalam pembangunan masyarakat Islam rantau Asia Tenggara dan dunia seluruhnya.
    Menganalisis perkembangan dan pembangunan masyarakat Islam
    Menjadi pusat rujukan dan latihan bagi melahirkan sarjana penyelidik
    Menjadi wadah pembangunan penyelidikan serta pengkalan data berkaitan isu-isu keagamaan dan ummah.
    Mewujudkan jaringan intelektual antarabangsa di kalangan pemikir Islam.
    Membudayakan penyelidikan di kalangan pemikir Islam dalam menyediakan asas yang kukuh terhadap perkembangan ilmu serta tamadun Islam

  42. mohd hakeem…apa yg awak cakp pasal n 9 tu mmg btol…kalau korang x percaya cb gi kg tapak, kuala pilah negeri 9…pernah aku dr seremban naik bas nak gi ke kg tulah..adalah satu bas ni..x silap aku nama bas yow hoe atau yow hup…aku lplah..ya allah..btol2 aku rasa cam aku dok zaman darurat…bas berlantai kayu…loceng dia yg button merah tu dan kalau nak bk cermin kn tolak ats bwh…..aku pelik gak ler…kang ni negeri BN…takkanlah seteruk ni..rasanya bas kat kelantan jauh lg advance…negeri 9 ni kalau nak dibandingkan ngan kelntan,kelantan jauh lagi hbt…btol..ni ksh bnr…kalau nk cari kdi melayu lagilah…mimpilah engko…mmg ssh nk jumpa cam kat jhr gak…ssh nk jmpa kdi melayu…lg satu..pelik gak ler..mmndgkan n.9 ni kan dkt ngan KL..tp..pendek kata xder paperlah kat sana..boring..tp kdg2 aku sdh gak…pndgn org bl sbt jer kita org kelate mesti dia ingat kt miskin..ya..kita x kaya tp bkn bermakna kita melarat…kita msh ada harta…..biar org pndg kita daif asalkan kita x sedaif apa yg mrk sangkakan….
    azwa..awak tnya sy org mana kan? ambo oghe kelate…

  43. Are u can speaking english??? I nak oyat bui ni.. kito ore kelate hidup 18 tahun doh bawah kerajaan pas…
    Gapo hok kito buleh kawe nak tanya ni..

    Oyat sikit bui..

    Demo ore Pas pahit dop.. Acu Demo oyat start tahun pertama sampai tahun 18 . gapo hok bui …!!!
    acu oyat sebutir butir…

    kawe nak tahu.. !! ar
    ar besar demo nak bahas habis tak kira ore isle ko dop..

    Tak dok lagi kawe jupo jenis puak puak demo ni…

    kawe dulu dok tolong hok jadi menteri loni naik…
    kawe takdok bakit pasal pasal gini.. kawe nok so jah kemajuan…

  44. wawasan 2020…tuhan buat dlm dunia berpasangan siang pasangan malam, lelaki n perempuan, tinggi n rendah….islam pasangan iman…kalau demo setuju dgn islam hadhari…iman hadhari gi kemana? Islam dah complete tak perlu bersandarkan pada sesuatu pun…. dulu masa anuar ibrahim islam madanni (kalau anda masih ingat) pahtu kena buang….islam hadhari plak mcm2 BN buat nak tarik penyokong…karut marut BN berahi Nawok!!!!!!

  45. seteru madu..Hari pertama PAS perintah kelata tuan guru telah mengarahkan semua akaun kerajaan negeri di pindahkan ke Bank Islam (nasib baik Bank Islam dah wujud kalau tak Tok Guru nak bukak bank islam sdiri) kerana dalam al quran kata riba haram…. sesiapa yg kerja ngan kerajaan PAS kelate insyAllah gajinya berkat…Pajak gadai islam pertama Ar Rahnu Tok Guru perkenalkan di kelantan dan cawangannya semakin bertambah dan terbaru bulan lepas di Chow Kit… nok oyat sebutir 2 banyak… buka mata hati tgk kebenaran jgn dok gong sgt kalu hok molek terima la kenyataan jgn jadi mcm annuar musa plak. sama ngan kerjaan BN hok molek bagus la.
    hidup kena ada manual mcm kereta ada buku manual bawa kereta…komputer ada manual pasal komputer…. sama gak ngan kita manusia manual kita Al-Quran n Sunnah kalu kita tak ikut manual tu sesat la hidup kita

  46. yer ker??? BAnk Islam

  47. Mung ni Wawasan2020.. srupo dgn Manikurai… gilo ko pembangunan… Kalu aku buat kg mung jd serupo KL/Penang, dgn kelulusan SPM mung bo bo lulus, rasonyo mung bulih hidup dok situ? Mung bulih kejar dok dgn taraf hidup yg tinggi? Mung nih darat betul la… Doh la ilmu politik & pentadbiran Kjaan xdok… pahtu reti nok kecek kosong je.. Mung nih Eng SPM lulus ko dok?? Ayat mung.. “Are u can speak Eng pun dah lintang pukang dr segi grammer… kahkahkah… G ngaji smula la weiiii budok sekoloh!!!…

    Mung tahu dok Keluaran Dalam Negeri Kasar negeri masing2 kat M’sia ni dr mano? Kelate byk hasil dr hasil kayu balak & cukai2 je. Trg plak byk hasil dr minyok. S’gor byk dr perindustrian dll. Itu semua sumber pendapatan negeri masing2… Kalu ikutkan income negeri masing2 xcukup utk wat pembangunan, malah keno buat pinjaman dari Pusat. Tapi negeri kelate xsir doh wat pinjaman dr pusat sbb hutang yg k’jaan BN tinggal dulu beratus2 Juta pun xbyr lagi… jadi K’jaan kelate slowly cari pitis & bjimat utk byr blk hutang K’jaan BN… Syukur Alhamdulillah setelah 18 thn duk bayar sikit2, beratus2 Juta hutang k’jann BN dulu habis dah bayar… Sbb tu dlm surat khabar Utusan Malaysia 3 minggu sblm PRU mengesahkan yg kelantan xdok hutang dgn Pusat. Setelah habis duk byr hutang, loni baru ada duit lebih sikit utk buat pembangunan apa yg patut… Buat gapo gak duk buat pembangunan tapi dr duit pinjaman…. Xsohor langsung!!!!

    Tapi hok paling lucu sekali… dlm pada utusan Malaysia duk keluar isu Kelantan bebas dr hutang dgn K’jaan pusat…. tup2 dkt2 nok ngundi hr tu sbb xdok isu nok buruk ko PAS, Nuar Muso buat statement FITNAH mgatakan K’jaan Kelate ado hutang dgn pusat 1 bilion & hampir Muflis…. Tgk2 BALO fitnah jatuh atas palo dio sendiri… elok2 penggal dulu blh jadi wakil rakayat… Nuar Muso kaloh teruk… Balo dari Tuhan wat Fitnah sangat… Nauzubillah Min Zalik…..

  48. Selemelekom..
    Bagi ambo, pembangunan setempat lagi penting dari segala pembangunan..
    kalu tempat tu kawasan nelayan, bangunkan kawasan tu jadi nelayan moden, supply/educate nelayan2,,,,kalu kawasan petani, bangunkan kawsan petani jd petani moden…ini baru pembangunan!!! Bukannyo gi bina bangunan hok takdok faedah ko rakyat..TESCO, KB mall tu bagi ambo hanyo pembangunan sampingan jah..
    …Hok paling penting pembangunan setempat, pembangunan hok ado manfaat pada rakyat/ore kampung…
    So jgn ukur pembangunan di kawasan bandar…ukur di kaw. luar bandar…..
    Kelate mmg seimbang pembangunanya,,sbb tu slow sikit…
    sbb nok bagi samo rato!!
    TAKBIR!!

  49. Kalu kawasan tu kawasan umno, kito majukan/bangunkan kawasan tu jadi kawsan PAS…ini baru pembangunan & perubahan.
    TAKBIR!!

  50. aku sedih awe agah xleh jd menteri besar,kalu bleh jadi mb,koho agah lglh,nuar musa pun kaloh jgok cian,3 hari lepas kl lwn kelate d stadium kl,nuar musa pun mari jgok,kalu nok tahu msuk jah nur musa,puok2 penyokong laungTakbir d sambut ngan Allahkuakbar begegar stadium cheras,nuar merah mere muko nok maroh,buke sekali duo,pat limo kali tu

  51. 0loh mu xsoh duk nipulh wawasan2020,aku pun blajar d perlis jgok,bru habis tahun lepah blajar ikm,perlis berat pado kelate eh.

  52. yuti…
    ye ke camtu..kalau aku ada sekali kat situ..lagi gempak agaknya..padan muka dia…dan kalau kau nak tahu si nuar musa tu dah buat pengakuan yg mmg strategi dia bw masuk pengundi hantu di kelate tp pengundi hantu tu berpaling tadah bila sapa di kelate demo pakat ghama2 ngundi pas…itulah balasannya….tp aku ttp bdoa biar satu ari nnt Allah bersihkan hatinya yg hitam…AMIN…

  53. huih bedebat lak korang ni…. jgn menyimpang sampai merosakkn aqidah dah la ye….. Aku nak share info yg aku tau seciput ni. Brunei kaya dgn hasil minyak rakyat x pyh bayar cukai jalan free wei….( aku nak pindah brunei la, korang nak ikut tak…..) hubby aku p sane sewa waja masuk dr sarawak (aku lupa jalan mane dia lalu masuk brunei) dia isi full tank miyak waja kalau kat malaysia waja full tank 60 hengget kot. Kat Brunei br 17 hengget, duit kita la, gaji rakyat Brunei pun dasat2. Aku nak gtau patutnye rakyat teganu lebih senang berganda2 dr rakyat negeri lain sbb hasil miyak yg byk. Manikurai@ wawasan2020 aku x fanatik politik cume yg mane mushkil aku quiry la….. aku bukan nak bergaduh cume nak tahu yg mane betul yg mane salah, PRU13 senang aku nak pangkah…. jgn marah ek, kang kedut muke tuh jenuh kene makan tempe cam khir toyo nak tegangkan muke…. TEMPE CAP BOTOX UK…

  54. cik watty..di arab saudi minyak 40sen seliter..dulu 60sen, turun ke 50sen n skarang 40sen..sbb harga pasaran minyak dunia naik, diorang dpt untung byk….so diorang murahkan hrga minyak utk rakyat….rakyat dpt merasai untung secara langsung dgn kesan kenaikan minyak dunia…
    Tetapi berbeza dgn malaysia…harga minyak dunia melambung naik,,harga pasaran minyak tempatan pun tumpang sekaki…Saper yang untung?? Wallahualam…

  55. ..dan UAE baru-baru ni telah menaikkan gaji seluruh pekerja kerajaannya kepada 75%!!!

  56. Malaysiaku…baru dok ngaji Perlis pun gege kato Perlis tu hebat, jange dok blawok banyok sangak gak Malaysiaku weih…jange dok tunjuk kito ni bodo sangak(meme bodo pun).
    Kawe nie puah doh dok jajok negeri utaro time ngaji(Perlis,Kedoh & Penang) 15 tahun lepah lagi, sapa ko bulih bini pun ore Perlis. Jange dok blawok laa kuk utaro nuh banyok lagi tepak huk teruk dari kelate nih, kedoh nuh pun teruk lagi walaupun negeri bekas 2 org PM Malaysia.
    Huk ni ore kato budok baru nok kena dunio…pahtu keno tipu idup2 pulok gak teruh cayo, payoh laah. dey besar dale keluargo biru pekak gak…susoh..

  57. assalamualaikum….
    lamo doh ambo tok buko topik ni. nok suko bbaco komen malaysiaku pasa nok jilak jubo tok guru.
    jange buak kijo gilola awe wei…keno tapa ko tok guru gak gong slalu..

  58. pAS 4 all !!!!
    taKBIr !!!!!!!!!!!!!!

  59. Salam..
    Nk nyapuk ckit..
    Apa2 pun Pas doh menang besar d Kelantan..
    Malaysiaku ngan Wawasan 2020 jah xleh nk trima kenyataan..mungkin nk sngt Awang Adek dia jd MB Kelate ke….
    Ambo xfhm la bakpo ada lg ore xcelik biji mata, ore kelate pulak tu..
    Saing ambo ore Melaka buleh pulak puji n sokong Tok Guru Nik Aziz..
    Issh..issh..xfhm wei.

    Tok Guru

  60. Sambung….
    Bo la duk polemik pasal pembangunannye…..
    Kalu pengetahuan stkt buku lali itik gak..jngn duk kecek pasal pembangunan gak…
    Acu kelih Ganu nu..ada Masjid Kristal hok juta2 ringgit..tp xguna hnya untk hiasan n tarikan pelancongan jah…jd pembangunan gini ke hok kita nak…sdangkan rakyat hok miskin rmai lg…
    Fikir..Fikirkan Lah….

  61. iklannn!! iklann!!
    kemana raja-raja yang kita junjung selama ini.. ?
    kenapa keputusan istana dibantah.. adakah menderhaka namanya tu.?di dalam tv semua menteri mengatakan keputusan perlantikan menteri besar terengganu tidak sah.sedangkan yang memebri watikah bukanlah rakyat terengganu,atau nelayan tp pihak istana.. jangan sampai sistem beraja tidak diguna pakai.Ada yang tidak kena dengan pembantahan tersebut.seakan-akan pihak yang berkepentingan mempunyai masalah jika idris tidak menjadi menteri besar?adakah projek yang telah mereka dapat dari idris terpaksa dibatalkan atau pengagihan pendapatan hasil minyak di pesisir terengganu terpaksa dikaji semula…

  62. menate hok tok leh pakai blako tu gak….memang doh perut huduh….perangai huduh…. raja-raja lambang ketuanan melayu kalu raja pun dok sir nok hormat gak kita nak hormat lagu mano lg ngan ore-ore UMNO ni…. tolong biar reti baso sikit ore2 UMNO. patik pacal yg hina ini jual pacal jah tp Raja lambang ketuanan melayu di Malaysia tercinta ini merasa terhina dengan perangai huduh sengoti ore UMNO nih….

  63. Tu la pasal bla Cina xstuju ngan Raja bukan main lagi royak cina tu tak hormat ke raja, hilang doh ketuanan Melayu kononnya,aleh2 ore Melayu sndri bantah ngan keputusan Raja….
    Ngok sungguh…
    Ada la sbb tu..kalu x, xkan la Pak Loh nak sngt ke Deris tu…kta tngk je la nati guano..
    tp hok kesiannya rakyat ganu la…xda MB lg..hihihi

  64. kalu derih tak jd MB terengganu kawe nak lantik dia jd Menteri Besut MB jugak tuh…. Republic of Besut

  65. memang dah derih kena buat republic sendiri…. sultan Terengganu dulu tak buleh jijak kaki di Tanah Besut sebab Besut negeri berdaulat…. (zaman dulu la) disebabkan sejarah zaman dulu la derih x leh lama2 jd MB rakyat terengganu… tak po derih kita LANGGARRRRR TERENGGANU…. baso natang ore ganung sungguh wi la ko ore Besut etek kekayaan negeri takkan nak bawak alik kemamang kijal jah sokme-sokme,……

  66. jago2 weh pengikut derih tu..silap ari bulan derih terjun telago buruk..tok tahan nok tngung malu…derih bukan takut tak leh jadi menteri besar tapi takut hok dia buat jahat selama ni terbongkar,,,sampai mati tak abis kalu nok buka kes derih tu…kalu mcm abang Z ok jugak ,mati awal2 lagi,,,kalu idup pun seksa nok menjawab dengan kerajaan baru selangor.ada lojik ke buat bunglow 16 bilik hasil daripada jual goreng pisang….banyak dia punya pisang…

  67. Pengikut derih tu…oyak ko derih mintok besut tubik dari terengganu laah..jadi wilayah otonomi, buleh jadi PM di besut.

    Kawe tengok besut pun lebih kure Prtjayo doh, kalu Prjayo limo markah gak,besut kawe bui 4 markah.nok oyak maju nyo besut.
    tapi gak nok shopping mari KB jugok ore2 besut ni..heran kawe bakpo tokgi Bandarayo Kuala Terengganu.

    umNO besut “memahak sejaghoh,membina tamadong”

    Gong sungguh wei ore umNO ni.

  68. KEBODOHAN PENGIKUT PAS:
    MARI AKU KASI TAHU NAMA SEBENAR PAS IALAH
    PARTI ASLAM MALAYSIA
    BUKAN PARTI ISLAM MALAYSIA (PIS)……….
    Kenapala korang pengikut pas dulu kini dan selamanya bodoh lagi dungu,

    kenapalah engkau orang tak sedar sedar pemimpin engkau orang ni hanya mainkan isu agama untuk tarik perhatian engkau orang?

    PAS sesuai untuk pure and stupid!!!!!!

    PAS menggunakan agama untuk memenangi majoriti undi.

    PAS parti orang sakit jiwa

    PAS dan pengikut engkau orang patut sedar yang engkau orang diperbodohkan oleh bangsa lain sekarang tahu tak……….engkau orang tak mampu mentadbir negara sebenarenya dong…

    Cina dan Melayu takkan mungkin kongsi kuasa.

    Engkau orang juga diperbodohkan oleh Kroni anwar ibrahim yang terang-terang berjuang demi kepentingan peribadi.Kenapa engkau orang buta hati ha?…engkau org memang bodoh ….

    PERCAYALAH ENGKAU ORANG BAHAWA DAP ADIL DAN ENGKAUORNG PAS SENDIRI TAK KAN MAHU BERKONGSI KUASA.ENGKAU ORANG CUMA BERLAKON BIAR RAKYAT YAKIN DENGAN TIPU DAYA ENGKAU ORANG TAPI DALAM HATI ENGKAU ORNG SALING MENYUMPAH SESAMA SENDIRI KAN..
    BEBAL!..

  69. mung la bodo and dungu…. tak ngaji jawi ko? pa alif sin =PAS…. kecik2 dok sir mampuh besar bodo serupo siput BABI…kalu dok tahu pasal politik dok soh dok cakap byk…. benok pah atas belakang mung memang doh jenis category no 2 sokong UMNO ni =BODO

  70. Huk aloh laa…ni laa jenih ore tok leh trimo hakikat gak..kecek pun merapu doh.

    Kalu dey bodo gak bodo situ laah.
    Huk ni laa ore kato..nok kecek pasal politik tapi gak takdok point langsung kalu karangan BM kertas 2 gak isi takdok markah kosong.

    Tok lulus BM terus masuk umNO jadi pencacai. Nok bahas pun tunjuk laah kita ni ado otok sikit mugo tuhe bui akal suruh berfikir huk mana betul huk mana salah

    ecik2 mok pok suruh gi ngaji al-quran..ponteng..suruh gi kelas agamo pun ponteng
    pah gak ore kecek pasal agamo jadi JAHIL.
    Jawab laa seksok mu nga Tuhan.

  71. Huh panasnya forum kat sini,mcm gaduh jer puntung…ek….lunde mcm cikgula hehehe…..mls nak komen la abg puntung kayu…tadi kita dah kena soundla…….

  72. eh abg puntung kayu ke kakak puntung kayu ek..

  73. sohaipas ni sah2 pencacai umno.

  74. sohaipas…
    aku nak tergelak pun ada baca komen ngko ni…cubalah cari fakta yg kuat sikit…ayat pertama pun dah sangkut…pas tu kan dieja dlm jawi bermula ngan huruf FA,ALIF,SIN….mlslah aku nak komen…budak tadika pun boleh jawab..penuhkan ilmu dulu baru berdebat ok…

  75. sohaipas…
    ngko manusia paling bodoh abad ini….aku sbnrnya x nak cakap tp kebodohan ngko TERSERLAAAAHHHHH…..

  76. huh tak habis lagi kerr …panas kat sini..emmmmm…..mana mek ct nieee….

  77. budak tak sekolah mcm tu la TIU NIA SENG

  78. pandai ckp cina ek puntung kayu………..

  79. cakap jawa lg pandai

  80. Nama gapo doh???Sohaipas….
    Cerdik benar demo??
    Ngaji stakat mna wei…?
    Ko ada phd ni, suka2 ati jah royak ore ni bodoh….
    Mu kalu doh sokong UMNO sdah la….muga ore2 Umno cerdik blako kan….

  81. puntunhg kayu mangan alon alon nanti warek..kuikui

  82. azwa berlagak jer ckp pandai jawa…. ckp melayu pun tak betul kalau ckap kelate ok!

  83. saya bukan keturunan jawe,manalah tau ckp jawa tu pun kawan2 ajar….kalau awak pandai ckp jawa cuba ckp satu perenggan saya nak tengok ok ke ko puntung..kuikui…

  84. SOHAIPAS ni aku gaser skoloh arab yuk cing ni..
    tunjuk muka sikit aku nak kenal.. kecek merapu mu ore kelate ko ore mano.kalu mu ore kelate g duk saboh laaa dengan ore dayok senang.. jumpa kaku aku sumbak dale sanitary plumbing(tangki najis) ulpppp… macam orang ngaji kan tu cara percakapann.. heee

  85. Baso SOHAIPAS nie nok keno nyepak kat ku nie. Ore jahil lagu nie laa…………….

  86. ko SOHAIPAS, mano budi bahaso mu sbgai ore Melayu?

    aku nok tanyo sek2 Pas ni, dale Kelate yg dicintai ni x de ke ore yg pakai seksi2, dok dating dale rok, lumbo moto, nagih dadoh, monteng skoloh dll?

  87. KEPADO articunofb meme laa ado ore hok paka seksi, dok dating dale rok, lumbo moto, nagih dadoh, monteng skoloh tapi gak kerajaan negeri hok dipimpin oleh pas royat doh benda 2 tok leh buat…. pahtu nok wat guano sek2 nie tok se dengar… kerajaan negeri lepah doh dosa ore duk wat maksiat…..
    tok ke lah kito nok pakso dia tutup aurat, pahala tok leh sbb buat dng paksaan.. gitu jugak dgn sembahyang, kalu ore suruh kito sembahyang kalu tok semaye tok leh duit saku ianya diibarat kan buat tok ikhlas……… kalu wi sedekoh nok banggo x duk guno jugak

  88. kat mana-mana pun sebenarnya segala perbuatan tu bergantung pada niat,kalau niat buruk,buruklah jadinya kalau niat baik,baiklah jadinya…….sebb tu kita takleh menilai orang luaran sahaja,..kenali isi hati dalaman jugak baru kita akan lebih jelas akan sesuatu perkara itu,jgn kita jadik mcm lalang kena tiup angin ke kiri kita ke kiri kekana kita ke kana,kita kena jadi batu karang di dasar lautan yang tak terusik walaupun dilanda badai..chewahhhh…..sekian terima kasih.

  89. Buat Sohaipas,

    Mu xpayoh tukar namo la weii… isi/ayat mung tu aku tahu doh mung tu sapo… jenis org ngaji xhabis lagi & ilmu politik negara pun xtahu gapo. Baru setahun jagung dah berani nok masuk jual mulut busuk sini. Balik ngaji perabis gak weiii… Blah! Blah! Sioookk….

    Nok masuk sini kaji gak dulu bakpo penyokong BN kat Semenanjung ni dah makin pupus & tinggal xsampai 50% pun. Nasib baik geng2 mung hok duk S’wak & Sabah yg xsekoloh spt kaum bidayuh, Iban, Dayak dll yg bodos tu tlg undi BN. Kalau tidak dah lama lingkuppp… Hahahaha… Blah! Blah!.. Ngaji perabis dulu bodosss…

  90. ko wawasan2020, mana ada istilah AL-ISLAM AL-HADHARI,
    KAWE DUK NGAJI DALAM BIDANG BAHASA ARAB, TAK PERNAH JUPE LAGI , tata bahasa arab yang betul ialah HADHOROTUL ISLAMIYAH ….. kalu ada masa mari belajar nahu soraf ngan kawe….kita ketepi fahaman politik……… al-islamu ya’lu wala yu’la alaih

  91. Hehehe wan tak sakit mulut keee dok kata orang sangat tuhh kuikuii….skodeng dari sini nanti..hik hik…(uu merah muka wan…)

  92. sohaipas awak ni emosianal sgt lah,apa kena ni?kawal sket emosi tuhh..

  93. Since I joined here… Mulut I never opened la cayanggg… It’s only jari jemari based on akal & ilmu je yg main peranan… Malaikat sblh kiri pun xpernah mencatit apa2 sbb mulut I sentiasa tertutup rapat. Kalau tidak mesti semua staff I dlm ofis ni tercengang2 sbb I duk cakap sorg2… Hahahaha…

  94. kalu berbincang ,janganlah guna kata2 keji @ hina ore lain,, lagu ni x de hasil, ore PAS nak dakwah gunalah hikmah…ore umno nak cari kebenaran buat lah serupo ore nak cari kebenaran

    • assalamualaikum..saya tmpang mencelah kita sebagai duat para daie ke jalan allah saya sokong cadangan manekurailama sama2 kita doakan saudara yang belum dapat hidayat sokong islam dan pas agar terbuka hati mereka so kita ajak mereka berhujjah dengan mereka dgn ilmu dan hikmah agar mereka jadi spt kita betulkan saudara

  95. hehehe.gitu ek wan..tapi mesti mulut tekumat kamit gak dok mengeja kan sebelum jari jemari menaip….ek kuikui…

  96. Biasanya org ppuan je yg suka kumat kamit mulutnya dpn komputer… Org laki steady dgn rilek menaip tanpa membuka mulut… hahahaha….

  97. yeke..tapi azwa pernah tengok org lelaki terkumat kamit hapa..ekekkee..kuikuii..yelatuuu….

  98. Mmg la ada cayanggg… tapi KEBANYAKANNYA diterajui oleh golongan hawa… dpn komputer, sambil basuh pinggan, sambil basuh baju, sambil sapu sampah, sambil siram bunga dll…. mulut asyik kumat kamit je sorg2… Lbh2 lagi kalai jumpa sesama geng2 dia… lagi la mengalahkan rancangan Melodi TV3. Nasib baik la my wife xmcm tu… He2…..

  99. #
    Berkecuali, di April 8th, 2008 pada 3:33 pm Kata:

    So tidak kira siapa kita marilah kita sama-sama boikot jenama Belanda seperti yang tersenarai dibawah…………

    Pemuda, PPIM Edar Senarai Produk Belanda Untuk Diboikot
    Posted on Thursday, April 03 @ 16:51:14 MYT

    Oleh S.A Najmuddin

    Kuala Lumpur — Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia dengan kerjasama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) hari ini meluaskan usaha membantah penerbitan dan penyebaran filem dokumentari ‘Fitna’ oleh Geert Wilder dengan bertindak mengedarkan senarai produk Belanda untuk diboikot.

    Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Pirdaus Ismail berkata senarai produk Belanda akan diedarkan kepada seluruh umat Islam di negara ini menerusi masjid-masjid dan surau-surau.

    Jelas beliau tindakan ini diambil hasil pertemuan Pemuda UMNO dan PPIM yang turut mewakili 60 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lían.

    “Kita telah bertemu dan bermesyuarat untuk mengedarkan senarai produk Belanda kepada seluruh umat Islam di negara ini menerusi masjid-masjid dan surau-surau.

    “Sehubungan itu, kita telah mendapat persetujuan dan kerjasama daripada Kerajaan menerusi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, YB Datuk Ahmad Zahid Hamidi untuk memaparkan senarai barangan dan produk Belanda itu di masjid-masjid dan surau di seluruh negara”, katanya dalam satu kenyataan kepada laman webPemuda di sini, hari ini.

    Justeru katanya Pemuda memohon kerjasama jabatan-jabatan agama negeri dan juga pengerusi-pengerusi qariah masjid agar membantu menjayakan usaha membantah filem ‘Fitna’ ini menerusi khutbah Jumaat dengan menyampaikan mesej memboikot pengedaran, jualan dan belian produk Belanda kepada seluruh umat Islam.

    Senarai produk Belanda ini juga boleh diperolehi dengan mengakses ke laman web Pemuda UMNO Malaysia di http://www.pemuda.com.my dan laman web PPIM di http://www.muslimconsumer.org.my.

    Berikut senarai produk dari Belanda yang mesti diboikot umat Islam di negara ini.

    1. Dutch Lady – Susu
    2. Ferrero Roche – Coklat
    3. Wall’s – Ais Krim
    4. Ing -Insurans
    5. Planta -Magerin
    6. Lady’s Choice -Magerin
    7. Lipton -Teh
    8. Shell –Minyak
    9. Ferrero Roche – Coklat
    11. Wall’s – Ais Krim
    12. Ing -Insurans
    13. Planta -Magerin
    14. Lady’s Choice -Magerin
    15. Lipton -Teh
    16. Shell -Minyak
    17. Knorr -Perisa Makanan
    18. Dove -Mandian
    19. Sunlight -Magerin/Pencuci Pinggan
    20. Radiant -Deodoran
    21. Rexona -Deodoran
    22. Ponds -Produk Kecantikan
    23. Kieldsens -Coklat
    24. Slimfast -Produk Pelangsing
    25. Lego -Kismis
    26. Philips -Barangan Elektrik
    27. Duyvis -Makanan Ringan
    28. Gouda -Keju
    29. Robin -Pencuci Lantai/Pakaian
    30. Ariel -Pencuci Lantai/Pakaian
    31. Omo -Pencuci Lantai/Pakaian
    32. Labello -Lip Balm
    33. Pickwick -Teh
    34. Venz -Mentega Coklat
    35. Kinder Bueno -Coklat
    36. Unilever -Syarikat
    37. Sunsilk -Shampoo
    38. Fair & Lovely -Produk Kecantikan
    39. Lux -Mandian
    40. Vaseline -Lip Balm
    41. Cif -Pencuci Lantai
    42. Surf -Pencuci Kain
    43. Wishbone -Pencuci Kain
    44. Doriana – Keju Krim
    45. Bertolli -Minyak Masak
    46. Clear -Shampoo
    47. Breeze -Pencuci Kain
    48. Sun -Pencuci Kain

    JIKA ANDA ADA SEBARANG PANDANGAN ATAU KOMEN BERKENAAN ARTIKEL DI ATAS ANDA BOLEH MENYALURKAN NYA DI SINI. SETIAP PANDANGAN/KOMEN BAKAL DISIARKAN DI RUANGAN SUARA ANDA

  100. ekekeke wan….karang kalau your wife bisu..awak jadi pelik pulak…apa kena orang rumah aku tiba tiba diam ekkk..ekekekee….kim slm org rumah yeee…hahahhaa

  101. Bcakap hanya kat makhluk Allah yg blh mdengar & faham je… bknnya kat pinggan mangkuk, pokok bunga, skrin laptop dll… kekekeke…

  102. Heheeh..boleeeehh apa..tapi kadangkala cakap dengan makhluk yg boleh dengar dan faham tapi dia still maitain mcm tunggul kayu jer takde perubahan,tak guna juga….buang karan jer wan…..kuikui..

  103. apa???? wan dah kawin……alahai…patah lah hati….waaaaaaaaaaaaaaaa

  104. mano putung kayu ni…..lama tak dengar kaba….

  105. Wpun dah kawin, as a man.. tambah2 yg kuat & mampu… bila lagi mau ikut sunnah nabi…. huahuahua…

  106. 1 bulan mengusai selangor….dah buat ladang babi guna duit rakyat…….so sedikit masa lagi SELANGOR PENGELUAR babi YANG TERBESAR

    Tahniah kepada MB Selangor…..mengutamakan PROJEK BABI BELANJA (100 JUTA) ……DARI nak tolong rakyat yang menjadi setinggan,,,, peniaga kecil…..pemilik rumah terbangkalai…..

    LADANG TERNAK LEMBU 100 JUTA BILA NAK BUAT? TAK KAN LAH……DIA ORANG JE BOLAH MAKAN DAGING BABI……KITA ORANG PUN NAK MAKAN DAGING LEMBU….

  107. camne tndkn kerajaan UMNO terhadap penternak dan pengeluar babi terbesar di Melaka…siap import ke luar negara lg..dh la mencemarkan alam sekitar (laporan oleh karam singh walia)…yg tu nape kita xbising…ladang ni plak mula beroperasi sejak thn dulu lg..

    kilang arak n tmpt judi pe hal?
    UMNO wat pe?
    ke ISLAM HADHARI kata halal?

    sama2la kita tegakkan agama ALLAH di bumi Malaysia khasnya…dan di dunia amnya…

  108. Wah! Lama betul Manikurai menghilang… g mgaji pondok ke? Tp sedih… xinsaf2 & cerdik2 lagi… kesian2… huahuahua

    Pasal ladang babi kat Sepang tu, MB S’gor dah keluar kenyataan yg projek tu telah diluluskan pd zaman Khir anak Toyol lagi… Sbb Khir dah pesan masa peralihan kuasa dimana Khir pesan agar semua projek yg dlm perlaksanaan diteruskan. Bila tanya Khir dia cuma kata ladang kecil2lan je… semua dah tahu khir jenis cakap bohong & semua projek dia kos juta2 wpun projek kecil…

    MB S’gor skrg xkisah & sanggup stop benda tu jika agreement blm dibuat takut nanti kena saman plak oleh yg dpt projek masa Khir beri dulu…

    Nok kecek tu pikir gak kenapa geng2 penternak babi kat Melaka yg wat rusuhan & baling botol api kat FRU tgk saja je… sdgkan kat Trg siap kena tembak dgn peluru hidup lagi… Siapa sbnrnya Pemimpin Jelmaan Babi kat M’sia ni??? Pikir2kanlahhhhh…

  109. setuju sangat dengan pendapat abang wan…khir anak toyo tu sekarang ni dok kecut perut sebab khalid nak bukak semula pasal tanah rizab kerajaan selangor.pasal projek babi kat sepang tu kan semua orang tahu ianya dari zaman anak toyol lagi…
    manik urai dah start ..tak tau lah bila nak insaf….

  110. manek urai…satu bulan menghilang…menjelma kembali….dah habis frust ker????

  111. kepada malaysiaku…Mac 14th, 2008 pada 3:12 am…
    jange lah kecek buke2 kok ser pasal tok guru…
    hormatilah golongan ulama walaupun berbeza fahaman politik…sbb Nabi saw oyak doh…ulama adalah pewaris Nabi…
    banyak istighfar, krn ALLAH swt maha mengetahui yg nyata atau tersembunyi, mmg xleh susuk…
    takutlah ko ALLAH swt…
    takut sungguh kawe bilo baco ayat demo tulis tu…

  112. tok payoh layan la hijau weh…orang tok skolah payoh nok ajar….ambo letih doh dengan malaysiaku ni…..lepah kaloh ari tu lah napok macam nok gilo….payoh sungguh main dengan orang tak skolah ni…

  113. assalamualaikum semua

  114. kawe pon nak joined gak,syok dok dengar hangpa gaduh, kawe tak sokong mana2 puak tapi hak mana dok jaga agama kita,hak rakyat,jaga rakyat kawa akan sokong jiwa dan raga. Demo tau bandar baru kubang kerian,dulu mak pak kawe banyak,banyak tanah kat sana tapi masa saing biru kita ambik alih sekejap je alih2 buat projek tapi sape yg dpt,demo tengokk sebelah masjik rumah besar2 tu ,tanah ambo lah tapi dulu,projek kata utk rakyat tapi dapat kat sapo
    Ambo pon tak dok kelate lamo doh,tapibila balik syok pasa suasana cara elayu msih ada lagi,jiwa tenang. Banyak majlis ilmu masih ada,kat luar ni amno nak dpt. Nak iktitikaf pun masjid kunci,buat pakai rm rakyat tapi penuh bila time solat jumaat je,mana nak ada berkat.

    Kawe bukan nak puji pak nik tapi cara dia jaga kelate kawe suka,dunia akhirat dia bangun nak bagi lepas tanguung jawab dgn allah,maksiat tu kat mana2 ada,tapi tapi kalu kita dok beringat ada org lagi hebat dok cctv 24 jam,berani ko kita nak buat jahat. Biar kuat dalam dulu,lepas tu buat lah klcc ke,nakt buat mcm mat saleh pon boleh, ni gak anok cuci cicit kita gak yg dok,hamyut,org kata rock kita rock,org kata peluk,kita peluk,org kata ikut fesyen kita pon fesyen tapi atas bawah dok nampak, cuba lah kita tengok cermin sikit, kawe pon gaji besar lebih tapi sedih,syahdu,nak jerit pon ada bila balik kampung tengok makan bapak kita,org kampong kais pagi makaan pagi,kais ptg makan makan ptg pasa brg makin naik,patut minyak dunia naik,kita yg ada minyak boleh kayo tapi mano pergi rm banyak tu,kawe pon keja dgn bidang carigali minyak,berapa bamyaok stok kat kelate tu tapi kelate dpt apa,sedut tapi wak gi tempat lain,patutlah buat masjid kristal.
    Untuk pak nik dan rakan2
    Jagalah kelantan elok2 mcm arwah tok kenali kita dok,pesan dulu,masa kita ada kuasa ni buat lah apa yang boleh dapt rahmah allah,mati nanti mudahan mudah kita nak kira,jaga hasil minyak kita kat luar tu jgn sampai jatuh kat tangan durjana,didiklah anak bangsa kita dengan kekuatan dalaman yg hakiki

    Untuk geng2 biru tu
    Jangan jadi gilo kuasa, kalu dah dapat kuasa tu agihkan sama rata,yang pasti jangan bagi,kat depa yang tamak,ingat amanah rakyat tu besar dosa phala,

  115. sokong..bilo lah gaji nak jadi sejuta sebulan niee kuikuiii……

  116. azwa,
    Kita bukan minta gaji sejuta tapi biar nilai brg yg boleh di beli dgn wang yg kita dapat,kalau sempat cukup bulan tu kira selamatlah kot yang tahan satu minggu tu yang parah.
    Tak kisahlah ba ke,dacing ke atau pas,bulan yang penuh tu lagi baiklah sebab ada utk dunia dan akhirat. Dalam dok membangun depa masih ingatkan mana yang terlalai,tak taulah lepas pak nik ni kita masih ada org mcm dia.dulu saya tak sempat dgn arwah tok kenali tapi sempat dgan arwah tok bangkok,makin lama makin hilang para negarawan yang betul2 nak jaga rakyat,tu lah harap2 pak nik cari penganti yang sesuai. Satu hari nanti kelantan akan jadi antara negeri yang terkaya di malaysia,percayalah jika hasil minyak yang di temui tu naik ikut jalan yang betul.

  117. tapi yang azwa nampak kebanyakkan pemimpin sekarang tak telus..tak kiralah mana mana parti pun semua nampak untuk kepentingan masing2…..camane ek..kalau ada yangbaik pun satu dua jer…

  118. ymzamri,terima kasih kerana memberi penerangan kepada saya dengan sangat berbudi bahasa,jarang azwa jumpa kalangan rakan-rakan dalam forum nie yang cuba menerangkan sesuatu tu dengan bahasa yang indah dan baik,kebanyakkannya nampak garang dan kasar,so azwa pun rasa mcm terikut-ikut kasar sikit dah sekarang…..kalau org mcam ymzamri ni orang pas atau adil tapi boleh memperbincangkan satu isu dalam keadaan bahasa yang baik azwa rasa sgt senang sekali….azwa tak suka ganas2 ni sebenarnya……

  119. Alhamdulillah,
    bagus jiwa anak kelantan,
    walaupun penuh emosi, blh buat perbincangan secara ilmiah, byk input2 yg saya dpt disini.
    saya ada membuat kajian mengenai sejarah politik kelantan, dan apa yg saya dapati, walaupun telah banyak kali cari adalah pembangunan yg dibuat oleh BN semasa memerintah kelantan dulu.
    jika ada hujah yang tepat pasal pembangunan yg dibuat dlm tempoh 11 thun tu,sila kemukakan,

  120. ambo sokong manik urai.amo tok tahu nok wat gapo di klate.tok cekak nok merantau doh.ambo sokong krajaan negeri.tp 18 tahun doh..tokkan lah kerajaan utk org tuo jah.

  121. Pembangunan, pembangunan, pembangunan… itu je ke wahai penyokong BN & org Hulu mcm manikurai duk pandang… apa ada gak pembangunan kat KL tu jika kita org melayu xmampu nak kejar kemodenan & taraf hidup yg makin tinggi?? Cuba tgk kat penang sudah la… apa kebaikan pembangunan pd kaum Melayu? Kenapa kaum Melayu sana hidup merempat?

    Kalu ridzuan nok gaya hidup org muda dtglah kat KL. Kat sini semua ada…. 24 hours… Malaysia Boleh!!!!

  122. Jangan sempitkan pemikiran….pembangunan adalah semata-mata meterial sahaja………..pembangunan rohaniah……semangat……insan…….keilmuan perlu dibangunkan untuk tidak menjadi manusia finatik, jamud, bodoh sombong mcm wan…melihat manusia melayu tak mampu dan tak perlu dibangunan…….begitu.

  123. (Bosan dah duduk KL ni..sebenarnya..dari keciklagi..emm…org luar kalau dtg KL mesti excited ek yela mcm2 ada kat sini…tapi kalau anak jati sini,tgok KL ibarat dlm TV nampak cantik tapi luaran,hakikatnya….hmm..tu jer yg azwa boleh ckp…..

  124. I just touch about pembangunan meterial only… If pembangunan kerohaniah yg Islamik rasany asemua dah tahu siapa yg MEROSAKKANNYA… Semua tahu siapa yg menafikan syiar ISlam & m’agongkan syiar penjajah… Pembangunan material yg mjadi punca geng2 Hulu mcm manikurai menjadi makin jumud, fanatik & materialistik sbb hanya bkiblatkan penjajah & bknnya Al-Quran & hadis.

  125. Jika seseorang tu betul2 hidup dia mengikut apa yang tertulis di dlam alQURAN dan Hadis …pasti dia amat amat menjaga segala perlakuan tidak kira dari segi zahir batin dan juga tuturkata kan wan…..nak buat salah sikit pun takut……teringat hukuman Allah kelak……….

  126. Ibnu Abbas meriwayatkan, bahawa Ali Abu Talib berkata: “Pada hari perkahwinan dengan Fatimah, Rasulullah saw bersabda kepadaku, mengutarakan tiga belas wasiat khusus untukku”13 Pesanan ini amat berguna untuk kita sebagai umat islam apatah lagi kita adalah umat paling mulia umat Nabi Muhammad SAW…

    1. Wahai Ali, takutilah engkau daripada memasuki tempat mandi (hammam) tanpa memakai kain separas pinggang. Bahawasanya barang siapa memasuki tempat mandi tanpa kain separas pinggang, maka dia mendapat laknat (mal’un).

    2. Wahai Ali, janganlah engkau ‘memakai cincin di jari telunjuk dan di jari tengah’. Sesungguhnya itu adalah apa yang dilakukan oleh kaum Lut.

    3. Wahai Ali, sesungguhnya Allah mengagumi hamba-Nya yang melafazkan istighfar: “Rabighfirli fainnahu la yaghfirul-zunuba illa Anta” (Tuhanku, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampunkan dosa melainkan Engkau). Allah lalu berfirman:”Hai malaikat-Ku, sesungguhnya hamba-Ku ini mengetahui bahawasanya tiada yang mengampunkan dosa melainkan Aku. Hai malaikat-Ku:Jadilah saksi, bahawasanya aku telah mengampuni dia”.

    4. Wahai Ali, takutilah engkau daripada berdusta. Bahawasanya berdusta itu menghitamkan muka dan disuratkan oleh Allah sebagai kazzab (pendusta). Dan, bahawasanya benar itu memutihkan muka dan disuratkan oleh Allah sebagai sadiq. Ketahuilah engkau, bahawasanya sidq (benar) itu berkat dan kizb (dusta) itu celaka.

    5. Wahai Ali, peliharalah diri engkau daripada mengumpat dan mengadu-dumba. Bahawasanya orang berbuat demikian itu diwajibkan ke atasnya seksaan kubur dan menjadi penghalang kepadanya di pintu syurga.

    6. Wahai Ali, janganlah engkau bersumpah dengan nama Allah, sama ada dusta atau benar, kecuali dalam keadaan darurat, dan janganlah jadikan Allah permainan sumpah engkau. Sesungguhnya Allah tidak menyucikan dan tidak mengasihani orang yang bersumpah dusta dengan nama-Nya.

    7. Wahai Ali, janganlah engkau mencita-citakan rezeki untuk hari esok. Bahawasanya Allah mendatangkan rezeki engkau setiap hari.

    8. Wahai Ali, takutilah engkau daripada berbantah-bantah dan berkelahi dengan maki-hamun dan sumpah-seranah. Bahawasanya perbuatan itu pada awalnya jahil dan pada akhirnya penyesalan.

    9. Wahai Ali, sentiasalah engkau bersugi dan mencolek (mencungkil) gigi. Bahawasanya bersugi itu menyucikan mulut, mencerahkan mata dan diredai Allah, manakala mencolek gigi itu dikasihi malaikat kerana malaikat amat tidak senang dengan bau mulut kerana sisa-sisa makanan di celah gigi tidak dicolek selepas makan.

    10. Wahai Ali, janganlah engkau melayani rasa marah.Apabila timbul rasa marah, duduklah engkau dan fikirkanlah mengenai kekuasaan dan kesabaran Allah Taala ke atas hamba-Nya. Pertahankah diri engkau daripada dikuasai kemarahan dan kembalilah engkau kepada kesabaran.

    11. Wahai Ali, perhitungkanlah (tahassub) kurniaan Allah yang telah engkau nafkahkan untuk diri engkau dan keluarga engkau, nescaya engkau peroleh peruntukan daripada Allah.

    12. Wahai Ali, apa yang engkau benci pada diri engkau, maka engkau bencikan juga pada diri saudara engkau dan apa yang engkau kasih pada diri engkau maka engkau kasihkan juga pada diri saudara engkau, yakni engkau hendaklah berlaku adil dalam memberi hukuman. Dengan itu, engkau dikasihi seluruh isi langit dan bumi.

    13. Wahai Ali, perbaikkanlah perhubungan di antara penduduk (jiran) sekampung dan antara ahli rumah engkau. Hiduplah dengan mereka sekaliannya dengan rasa persahabatan dan kekeluargaan, nescaya disuratkan darjat yang tinggi bagi engkau.

    Wahai Ali, peliharakanlah pesananku (wasiatku). Engkau akan peroleh kemenangan dan kelepasan. InsyaAllah

    Semoga perkongsian ini bermanfaat kepada kita semua.

  127. Kalau stress bagus juga jenguk-jenguk kat room ni.Release lah sikit-sikit.

    Pembangunan apa diKelantan Pas buat selama 18tahun merintah klate tu….ju balik jarang-jarang kat kbharu tak pernah sesat pun pi jalan-jalan kat bandar kota bharu tu……masih takok lama aja.

    Paking kete silap-silap haribulan kena saman,lebihmasa 10minit pun dah kena.Ju rasa harus diperbetulkan…….seolah-olah tunggu kita buat silap aja ..

  128. Katanya dalam harakah Kota Bharu Bandaraya Islam,pernah terbaca lah juga….masa perlancaran dulu pun ju berada di Kota Bharu..ingat ju entah berapa tahun dah pelancaran tu.Ada jemputan Mawi kat stadium tak silap……tapi apa perubahannya..?? masjid Negeri untuk dijadikan kebanggaan rakyat kelantan pun masih yang lama……

    Sila bagi info pada ju apa kemajuan yang gov pas buat takut ju terlepas pandang……Tesco..Billion tu adalah….itu bukan pembangunan ju rasa.Itu untuk gov dapat cukai saja….Setahu ju ada ju kawan-kawan ju kat kota Bharu cakap sejak Pusat beli belah Tesco tu ada.pasar Siti Khatijah tempat makcik-makcik kita mencari rezeki pun dah kurang orang membeli belah……orang-orang kelantan suka membeli belah dekat tesco…barang dapur murah…ikan-ikan,sayur lebih segar disana masa pun tidak terhad sebelah pagi saja.Kesian makcik kita tu……

  129. kepada julia,
    pembangunan yang pas buat, cukup dengan hanya duduk kat tepi tesco, dan tgk jambatan sultan yahya tu. jambatan tu dibina dengan duit kerajaan negeri sdiri.

    jgn persoal pasal pembangunan kalo kita xtau perlembagaan malaysia dulu. tgok balik apa senarai negeri,senarai bersama,senarai persekutuan.
    kalo nak jelas, tgk teks ucapan tok guru masa perasmian ECER, dia baca depan2 PM, xmungkin nipu kan?
    kalo nak dipersoalkan, macam kita cakap naper suami xmengandung walhal dia lebih kuat?

  130. bagi kawe tok guna pembangunan besar-besar kalu buke hok kito..ko guano gu?

  131. tak betul tu julia….PAS ada byk buat pembangunan seperti pembinaan rumah2 kedai dan kompleks oleh orang2 cina…. apa peranan Gov State dlm hal ni… lulus pelan kasi tanah, dah kira ok sgt la tu… kebaikkan yang timbul macam tesco tu dapat kasi keje la 400-500 sorang..tu pun habis wat beli barang2 kat tesco aje kot.

    Tgk semua tempat2 yang dikelaskan sebagai “prime area” semua di balun oleh tokey2 cina dr luar kelantan lak tu. yang terbaru petraz holding. senang2 je aku tgk tanah2 kat kelantan dibolot oleh tokey2 ini. Lagi dasat katanya dlm projek ni, Gov Stat akan pajak lot2 pejabat untuk dijadikan pusat pentadbiran. Gila ke apa? Dah le petraz ni dikatakan dapat tanah yg amat luas kat kuala besar (pantai mek mas) dan sehinggakan pulau di seberang kuala besar tu.

    Mcm Bandar Baru K.Kerian. Dah jadi mcm daerah cina. Yg melayu duk umah flat dan teres depan kolam taik.

    Lot2 kedai dan pejabat depan HUSM?? Tak ada kah orang melayu islam yang di ajak jadi partner?? Tak masuk lagi lojing. kawasan balak yg dikasi pada tok penghulu pas dijual pasda cina, kawasan emas, dan ada cadangan nak bukak mall utk jual bahan binaan yg dikenali sebagai “china mall”., bla bla.. bla.. bla….malas nak ulas, byk sgt pembangunan lah…

    DAN INILAH YANG BOLEH DINAMAKAN PEMBANGUNAN YANG DIBAWA OLEH PAS KELANTAN.

    Dan jika ini berterusan, aku muskil bila minyak didaratkan di kelantan, apa peranan orang melayu islam kelantan?? dah kerajaan ari ini nampak sangat mesra tokey cina. wal hasil balik asal lah..

  132. Betul kata Amzelan… jgn persoal pasal pembangunan kalo kita xtau perlembagaan malaysia dulu. Tengok balik apa senarai negeri,senarai bersama, senarai persekutuan. Belajar apa itu KDNK Persekutuan & KDNK negeri dulu… Kaji income Negeri dgn Income Federal. Buat apa kita wat pembangunan jika BHUTANG dgn persekutuan. Cuba check gak dgn PERBENDAHARAAN Persekutuan, negeri mana yg paling byk BERHUTANG dgn Persekutuan skrg ni? Cuba check gak negeri Trg, negeri kedua KDNK tertinggi/terkaya kat M’sia duk no. brape byk hutang? & Kelantan no brape? K’jaan Pas bjaya selesai bayar Hutang dgn K’jaan Psekutuan sikit2 selama 18 thn yg ditinggalkan oleh K’jaan BN Mohd Nor Yaacub beratus2 Juta.

    Buang masa tul la layan manusia2 ngaji sampai SPM je ni… Inilah masalahnya bila geng2 yg duk Hulu & skolah level SPM mcm culture shock & lupa daratan bila keje kat KL. Nama Joyah terus tukar jd Julia… Sama gak dgn President MPKB yg sekolah tahap PMR… urusan pentadbiran & income sesebuah negeri pun xtahu.

    Kenapa nk banding Kb dgn KL? Kenapa xbanding KB dgn Singapore? Kahkahkah… Bodos betul la… cuba bandingkan KB dgn negeri yg setaraf gak… Cuba banding dgn Alor Star ke, Kuantan ke, K.Trg ke, Seremban ke, KK ke, tiada beza sgt lah… Lg pun negeri Sabah, Kedah & K.Trg adalah Top 3 hutang paling byk dgn persekutuan. Buat apa pembangunan if tpaksa bhutang?? Lagi satu yg kerja kat Kelantan wpun gaji RM400-500 sbln leh hidup lagi jika banding dgn gaji sama kat Kuantan/Seremban… sure xleh hidup sbb kos hidup tinggi… Kalau kat KL lagi la mampus terus…

    Sbb tu la awal2 lagi aku sound dulu mana2 forummer yg ngaji level SPM baik jgn pandai2 buat pandai kat sini… Belajar biar ilmu penuh di dada dulu bodosssss!!!!!!! Blah! Blah!!! Siioookkkk2….

  133. 1. Wahai Ali, takutilah engkau daripada memasuki tempat mandi (hammam) tanpa memakai kain separas pinggang. Bahawasanya barang siapa memasuki tempat mandi tanpa kain separas pinggang, maka dia mendapat laknat (mal’un).

    2. Wahai Ali, janganlah engkau ‘memakai cincin di jari telunjuk dan di jari tengah’. Sesungguhnya itu adalah apa yang dilakukan oleh kaum Lut.

    3. Wahai Ali, sesungguhnya Allah mengagumi hamba-Nya yang melafazkan istighfar: “Rabighfirli fainnahu la yaghfirul-zunuba illa Anta” (Tuhanku, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampunkan dosa melainkan Engkau). Allah lalu berfirman:”Hai malaikat-Ku, sesungguhnya hamba-Ku ini mengetahui bahawasanya tiada yang mengampunkan dosa melainkan Aku. Hai malaikat-Ku:Jadilah saksi, bahawasanya aku telah mengampuni dia”.

    4. Wahai Ali, takutilah engkau daripada berdusta. Bahawasanya berdusta itu menghitamkan muka dan disuratkan oleh Allah sebagai kazzab (pendusta). Dan, bahawasanya benar itu memutihkan muka dan disuratkan oleh Allah sebagai sadiq. Ketahuilah engkau, bahawasanya sidq (benar) itu berkat dan kizb (dusta) itu celaka.

    5. Wahai Ali, peliharalah diri engkau daripada mengumpat dan mengadu-dumba. Bahawasanya orang berbuat demikian itu diwajibkan ke atasnya seksaan kubur dan menjadi penghalang kepadanya di pintu syurga.

    6. Wahai Ali, janganlah engkau bersumpah dengan nama Allah, sama ada dusta atau benar, kecuali dalam keadaan darurat, dan janganlah jadikan Allah permainan sumpah engkau. Sesungguhnya Allah tidak menyucikan dan tidak mengasihani orang yang bersumpah dusta dengan nama-Nya.

    7. Wahai Ali, janganlah engkau mencita-citakan rezeki untuk hari esok. Bahawasanya Allah mendatangkan rezeki engkau setiap hari.

    8. Wahai Ali, takutilah engkau daripada berbantah-bantah dan berkelahi dengan maki-hamun dan sumpah-seranah. Bahawasanya perbuatan itu pada awalnya jahil dan pada akhirnya penyesalan.

    9. Wahai Ali, sentiasalah engkau bersugi dan mencolek (mencungkil) gigi. Bahawasanya bersugi itu menyucikan mulut, mencerahkan mata dan diredai Allah, manakala mencolek gigi itu dikasihi malaikat kerana malaikat amat tidak senang dengan bau mulut kerana sisa-sisa makanan di celah gigi tidak dicolek selepas makan.

    10. Wahai Ali, janganlah engkau melayani rasa marah.Apabila timbul rasa marah, duduklah engkau dan fikirkanlah mengenai kekuasaan dan kesabaran Allah Taala ke atas hamba-Nya. Pertahankah diri engkau daripada dikuasai kemarahan dan kembalilah engkau kepada kesabaran.

    11. Wahai Ali, perhitungkanlah (tahassub) kurniaan Allah yang telah engkau nafkahkan untuk diri engkau dan keluarga engkau, nescaya engkau peroleh peruntukan daripada Allah.

    12. Wahai Ali, apa yang engkau benci pada diri engkau, maka engkau bencikan juga pada diri saudara engkau dan apa yang engkau kasih pada diri engkau maka engkau kasihkan juga pada diri saudara engkau, yakni engkau hendaklah berlaku adil dalam memberi hukuman. Dengan itu, engkau dikasihi seluruh isi langit dan bumi.

    13. Wahai Ali, perbaikkanlah perhubungan di antara penduduk (jiran) sekampung dan antara ahli rumah engkau. Hiduplah dengan mereka sekaliannya dengan rasa persahabatan dan kekeluargaan, nescaya disuratkan darjat yang tinggi bagi engkau.

    Wahai Ali, peliharakanlah pesananku (wasiatku). Engkau akan peroleh kemenangan dan kelepasan. InsyaAllah

    Semoga perkongsian ini bermanfaat kepada kita semua.

  134. mcamana la adik i yang dok kat kubang kerian tuh..hai bile la i boleh pergi rumah dia nieee……

  135. elaun wakil rakyat pas baik parlimen atau dun sama banyak juga dengan elaun wakil-wakil rakyat dalam umno.Habis apa yang dia buat keje selama 18th merintah kelantan.Balak-balak kelas A diulu kelantan dah habis…nampaknya tak berbaloilah yang pas cakap ia memerintah ikut cara islam…..islam ala pas lah tu agaknya……citarasa dia sendiri apa yang dia buat semuanya betul dan ikut cara ialam orang tak betul dan ikut cara orang yahudi……..haritu mad sabu sapu kak norma kebetulan sekampong dengan ju waris lagi.Dia datang kl pn selalu datang umah ayah ju.

  136. Baik buruk wakil rakyat ni bergatung pada individu tu sendiri.Baik mana-mana parti politik….orang-orang umno pun islam juga.Dunia luar iktirat negara ini adalah negara islam,itu sudah cukup untuk kita supaya akur pada pemerintah…..tak payah nak kata pas itu lebih islam ke apa ke…..kita sesama islam mesti bersatu.

  137. Betul kata Amzelan… jgn persoal pasal pembangunan kalo kita xtau PERLEMBAGAAN MALAYSIA dulu. Tengok balik apa senarai negeri, senarai bersama, senarai persekutuan. Belajar apa itu KDNK Persekutuan & KDNK negeri dulu… Kaji income Negeri dgn Income Federal. Buat apa kita wat pembangunan jika BHUTANG dgn persekutuan. Cuba check gak dgn PERBENDAHARAAN Persekutuan, negeri mana yg paling byk BERHUTANG dgn Persekutuan skrg ni? Cuba check gak negeri Trg, negeri kedua KDNK tertinggi/terkaya kat M’sia duk no. brape byk hutang? & Kelantan no brape? K’jaan Pas bjaya selesai bayar Hutang dgn K’jaan Psekutuan sikit2 selama 18 thn yg ditinggalkan oleh K’jaan BN Mohd Nor Yaacub beratus2 Juta.

    Buang masa tul la layan manusia2 ngaji sampai SPM je ni… Inilah masalahnya bila geng2 yg duk Hulu & skolah level SPM mcm culture shock & lupa daratan bila keje kat KL. Nama Joyah terus tukar jd Julia… Sama gak dgn President MPKB yg sekolah tahap PMR… urusan pentadbiran & income sesebuah negeri pun xtahu.

    Kenapa nk banding Kb dgn KL? Kenapa xbanding KB dgn Singapore? Kahkahkah… Bodos betul la… cuba bandingkan KB dgn negeri yg setaraf gak… Cuba banding dgn Alor Star ke, Kuantan ke, K.Trg ke, Seremban ke, KK ke, tiada beza sgt lah… Lg pun negeri Sabah, Kedah & K.Trg adalah Top 3 hutang paling byk dgn persekutuan. Buat apa pembangunan if tpaksa bhutang?? Lagi satu yg kerja kat Kelantan wpun gaji RM400-500 sbln leh hidup lagi jika banding dgn gaji sama kat Kuantan/Seremban… sure xleh hidup sbb kos hidup tinggi… Kalau kat KL lagi la mampus terus…

    Sbb tu la awal2 lagi aku sound dulu mana2 forummer yg ngaji level SPM baik jgn pandai2 buat pandai kat sini… Belajar biar ilmu penuh di dada dulu bodosssss!!!!!!! Blah! Blah!!! Siioookkkk2….

  138. mu ingat anak aye ko mu nok suruh kuar gitu abe…tak baikla abee…garang sgt tuhhh….speaking kelate sket…

  139. save budget ek duduk kelantan semua pun murah gitu……………murahhh sgt….

  140. Tak tahu la sejauh mana save budget tu… Tapi yg peliknya… Blh dikatakan kebanyakan ORG LUAR Kelate bila dpt duduk & kerja kat kelantan esp Kakitgn K’jaan Berkeras xnak ditukar ke kg @ negeri asal masing2. Alasannya dah beli umah la, anak2 suka tinggal situ la dll.

    Benda inilah yang banyak memberi MASALAH kpd anak jati kelantan yg kerja kat luar kelantan nak balik curah khidmat kat kg sendiri sbb tiada kekosongan & geng2 ORG LUAR berkeras xnak balik & mcm dah lupa Kg asal. Pelik2….

  141. Bukan mcm tu wan..dah rezeki mereka org luar kat situ..so wan tak bolehlah anggap org luar tu menyebabkan anak2 kelantan tak dapat berbakti kat kampung halaman sendiri..yg azwa tahu kebanyakan anak2 kelantan lebih suka merantau terutama di kl sebab katanya peluang pekerjaan yang besar selain semua ada kat kl nie….
    Ada juga orang luar kelantan yg terpaksa ikut husband atau wife dia transfer ke sana so dia takde pilihan,so ikut sekali kat sana…..
    Mesti ada something istimewa kat kelantan sampai orang luar nak beli rumah n tinggal situ….kadangkala merantau ni best wan kalau kita asyik duduk dalam puak sendiri boring gak,mcm kat sarawak ramai org semenanjung pun dah beli rumah malah duduk situ sampai beranak pinak…
    And then kadang2 kala ada sebab 2 tetentu kenapa mereka sanggup berhijrah …..yg pasti bukan sebab suka2..wan…
    Eh.tapi memang kelantan save budget,adik azwa duduk rumah sewa 2 tingkat pun sewa tak sampai 5ratus sebulan..murah tuuu……

  142. Kekeke… Tiada kaitan dgn hilang rezeki pun. I prefer yg dua2 suami isteri org luar/ bujang lagi… cthnya dlm sektor K’jaan. Dia blh dpt jawatan sama + elaun transfer lagi jika berpindah balik kg masing2 tapi kenapa diaorg berkeras enggan ditukarkan??

    Ini adalah realiti sebenar dr sumber2 sektor K’jaan la Azwa. My frenz pun ramai yg merungut… Dgn gaji ciput sektor K’jaan tiada siapa nak hidup kat bandar yg taraf hidup tinggi. Mrk terpaksa tunggu bertahun2 utk pulang berkhidmat kat Kg dek krn ORG LUAR yg dah kenal Kelantan & budu mcm dah lupa asal usul. Kalau u tanya kbykn org kelantan yg keje kat KL, kesudahannya mesti nak balik keje kat Kg masing2 gak… Tapi bila tanya dgn ORG LUAR yg keje kat Kelantan kenapa diaorg mcm nak BERKUBUR kat Kelantan selama2nya je… Pelik2….

  143. Apakata you tanya mereka sendiri..yes memang tak nafikan gaji goverment ada yg ciput and thats one reason mengapa mereka beralih arah ke luar bandar……lagisatu duduk bandar nie kalau zaman sekarng nie orang muda2 dan agresif jer yang tahan,orang tua2 jiwa dia banyak dah beralih ke kampung semula….tenang dan damai…..i rasa tak mungkin org luar kelantan nak duduk situ..maby sampai masa dia akan balik kenegeri asal dia…ialah tempat lahir lagikan dikenang…adapun yang nak tinggal tetap situ maby tak ramai…….ataupun mereka tu dikalangan yg dah berkahwin dgn org sana especially ore kelate dan ganu….

    sebb yg azwa ckp tadi kos hidup yang rendah dan belanjawan pun boleh cover…bkn mcm kat kl atau kota2 besar lain ,takdak duit…masalah..beso…..tauu..

  144. apa perkembangan terkini di negeri kelantan sekarang selepas election dan selepas tok guru berjaya mempertahankan kedudukannya..apakah pembangunan yang hendak di bawa oleh beliau….

  145. Hutang dgn K’jaan Psekutuan sikit2 selama 18 thn yg ditinggalkan oleh K’jaan BN Mohd Nor Yaacub>>>ada yang salah cuba perbetulkan…

    Setiap sesaorang manusia tidak sunyi dari salah dan silap….jika tidak mengakui sesuatu kesilapan ia termasuk dalam takabur,sikap bangga diri amat dibenci oleh Allah dan menghampiri syirik….tq.

  146. azwa,
    Kelmarin i dpt balik kat kubang kerian lagi,fasal ziarah orang tua yang uzur,,susah gak nak jawab apa lagi pembangunan selepas pru 12,tapi dari tahun 1988 i dah keluar kelantan utk belajar dan bekerja hatta sampai oversea pun,pembangunan apa yg kita nak sebenarnya. U jgn compare kb dgn kl memang jauh langit dgn bumi,kb belum perlukan benda2 tu semua. Tapi kita jgn terlalu terpedaya dgn provokasi org yg ada kepentingan,byk kawan i dari oversea yang terlalu selesa dgn kb bila mai sini, tak kenal maka tak cinta, sebab tu ada anak negeri lain yg tak mau balik bila dah keerja kat sini, kos sara yang rendah dengan masyarakat yang ramah,kalau u tak pernah mai jom lah singgah semalam dua. Cuba rasa kelaianan yang u dpt.
    Jgn terperdaya dgn politik,i hanya sokong parti yg betul2 beri manfaat kepada rakyat,kita mau hak kita terjaga.jgn tau nak isi poket anak beranak je,dulu kawan chinese isteri saya takut nak mai kb pasal masalah aurat ,1st day biasalah dgn kl style,masuk hari ketiga dah nak beloi baju kurung,pasa rasa more selesa dgn persekitaran. So apa yg pembangunaan kita nak tu bergantung dgn situasi sesautu tempat,tapi kat sini u boleh dpt rohani dan jasmani, i takkata kb terbaik tapi kalau compare dgn tempat lain,ini yang akan saya pilih. Tepok dada tanya iman kita,

  147. Pembangunan fizikal yg setaraf dgn pendapatan & budget dr hasil negeri tanpa perlu berhutang. Pembangunan juga harus selari dgn taraf hidup penduduk. Buat apa pembangunan fizikal secara pesat jika taraf hidup sosio ekonomi rakyat tidak pesat. Buat apa bina masjid beratus2 juta, jlnraya 5/6 lapis jika rakyat masih lagi kais pagi mkn pagi, hari2 mkn ikan masin dgn budu.

    Pembangunan juga akan meningkatkan taraf hidup rakyat & imej negeri kelantan yg popular dgn harga brg murah juga mungkin terhakis. Cthnya lps ni, nak sgt kompleks membeli belah baru pasar borong kat wakaf Che Yeh. Now dah nak siap kat situ. So lps ni adakah kita akan dpt harga brg sama dgn dulu yg gerai hanya khemah buruk? Mesti harga brg akan naik dek tempat baru, kadar sewa baru, kos bangunan, bekalan air/api dll. Jadi secara xlangsung, bg sosio ekonomi penduduk yg xberkembang akan semakin terancam kerana kuasa membeli makin kurang. So, pembangunan fizikal harus bijak & selari dgn sosio ekonomi penduduk setempat secara keseluruhannya.

    Pembangunan pendidikan & kerohaniah harus diutamakan dlm melahirkan & membentuk manusia yg berguna kepada agama, keluarga, masyarakat & kehidupan persekitaran sepenuhnya. Jikalau nurani & hati sudah bersih, kebijaksanan akan datang dgn sendiri, kehidupan akan dirahmati & rezeki akan diberkati.

  148. julia ni,boleh tahan gak,laser dia, pembangunan mcm mana awak nak, baik pas ke bn ke dap tak akan buat twin tower kat kb, u tunggulah kalau panjang umur. Jgn kita bangkitkan rasa perkauman,melayu memangmudah lupa. Kalau setakat nak jadi jaga je susah lah.
    Cuba you tune balik mcm mana kaum cina merancang masa depan,dari bayi lagi depa dah menabung,ambik insuran dll,tahap nak masuk u je semual kos dah boleh cover je, cuba u kira berapa percent melayu buat financial planning untuk anak2 depa tu termasuklah kita, janji cukup bulan dah kira bagus. Cuba 1/3 gaji atau income tu labur ,u boleh tekan kalkulator sendiri. Biasa melayu pon ada kuasa beli.
    Pasal bandar kubang kerian tu panjang ceritanya,uawak tanya balik mb mat yacob n maher angkara siapakah agenda ini, semuanya agenda bn,pas ambik balik pun benda ni dah berlaku. Kalau kita tak tau fakta,jgn cuba buat provokasi, nasib baik sebagian tanah bapaku jadi tapak masjik.
    Kalau julia nak masjid yang canggih pergilah ke masjid kristal,itukan namanya kemajuan yang dibanggakan. Kalau kita buat niat nak merantau keluar dari kelantan cuma nak jadi jaga,minah kilang. Ada baiknya kita jual nasi lemak je kat kb. Jangan sampai,kita merempat dan menimbulkan masalah sosial kat tempat orang. Buat malu orang kampung je. Muhasabah diri kita dulu, kalau tak kita pon merempat kat kampung sendiri,jgn jadi mcm penang,johor n9. Kalau jutawan felda boleh merempat inikan pula yang tak punya apa,jangan kita nak harap kerajaan suap 24 jam, buat financial planning betul2 utk anak cucu cicit kita,

  149. betul kata che wan tu,kawe setuju sangat, buat baju biar ukur badan sendiri. Pembangunan fizikal yang terlalu pesat berbanding dgn keperluan rakyat akan membawa kehancuran,rakyat gak yang kena getah nanti. Jgn bising pulak gaji sejemput tak sempat sampai ujung bulan.
    Dah hari ketiga kat kelantan ni damai sungguh,banyak dpt hadiri majlis ilmu,bukan senang nak dpt suasana mcm ni kat luar,esok pagi insyallah dapt dengar pak nik lak. Pokok pangkalnya kerajaan kelantan kena usahakan lagi pembangunan rohani, byk sgt kawe nampak anak2 muda kita yang tengah membesar ni mula kehilangan arah,bangsa melayu dah tentulah islam,kalau dah islam biar kita betul2 berada di landasan islam,jgn tersilap rugi dunia akhirat, baik paklah dan paknik atau mana2 yang ada kuasa tu buatlah yang terbaik utk islam,ibarat pakai baju biar semporna,jgn atas tutup bawah nampak,bawah tutup atas nampak dan sampai thap atas bawah nampak,kembalilah kita ke zaman batu jawabnya. Islaam itu adalah keindahan dan semua org akan suka kepada keindahan

  150. ymzamri,azwa cuma nak tahu jer setakat hari nie apa agenda yg kerajaan negeri kelantan akan laksanakan…terutama bagi pihak mb kelatan sendiri,ni bukan soalan berbau politik just want to know…..mcm selangor dgn agenda lain,perak lain,n9 lain…

    more…azwa memang pun akan kekelantan tapi bukan dlm masa terdekat nie..lagipun sekarang musim hujanlah……tak banjir ker…..

    Bagi azwa tak kiralah kita datang dari mana mana parti kat malaysia ni sekalipun yg penting org melayu mesti tahu dimana dia berpijak…mesti sentiasa ingat asal usul..and then bercakap soal pembangunan dan jati diri..azwa rasa dimana saja di muka bumi Allah nie..selagi kita hidup tidak membelakangkan ALQURAN DAN SUNNAH dan SENTIASA PATUH PERINTAH ALLAH..insyallah dimana kita berada kita akan tetap di landasan yang betul..just kat sini mention kelantan yg azwa nampak kos hidup memang murah..sebab dah pernah pergi kelantan dah sebelum ni banyak kali jugak..sayur semua murah..household pun kira okey gak..and then azwa tak nafikan view perkampungan kat sini memang happening laa…………..maby tu satu sebb kenapa org luar suka dok sana kot..harap2 org kelantan jgnlah marah..tak slah kalau kita org luar dok sanakan kalau untuk mencari rezeki ,bumi Allah ni luas..dan Allah tak katapun kita tak boleh pergi mana2 untuk cari rezeki..betulkannn..so..tak timbul soal orang yg tak reti nak balik2 bila dah duduk sesebuah negeri tuh..mcm azwa punya kampung ada org kelantan yg dah buat rumah situ..dia kata sedap duduk sini walaupun mak ayah dia org kelate tapi bapak dia pun dah duduk sini gak…kuikui……….

  151. ymzamri,orang tua you dah sihat ker……semalam jugak my parents pergi kelantan melawat adik i …..depa dok sana seminggu..huhu tak dpt ikutlah nak cover cuti raya punya pasal..maby laterr…bulan akan dtg baru i pegi..kuikui…

  152. Orang yang cemerlang sentiasa membentuk dan membina hubungan yang baik pada semua orang,melalui hubungan yang baik ini akan lahir satu kesepakatan umah yang jitu yang dikehendaki oleh islam…melalui percakapan yang tidak menentu tidak menguntung sesiapa kecuali sekadar melambangkan indentiti sesaorang yang bercakap itu saja..soal kesilapan selagi kita bernama manusia ada dimana-mana tidak akan ada manusia semulia” kaabah” dan tidak ada manusia sebersih sabun berezz…

  153. azwa,so far so good,biasalah rindu tu rindu kat anak cucu, baru balik dari kb just shopping buah sikit.it is good news u nak mai kb gak, hujan tu tak boleh predict buat masa ni, sepatutnya bukan banjir le tapi sometimes tu kira heavy gak,kat kl tu mau banjir kilat.
    Ingat sabtu/ahad baru ballik ke sg petani,maybe cuti sekolah baru nak explore kelantan,tadi dah siap kamera nak buat mcm pak zawi tu,his blog very attractive tapi hujan gak,ingat nak start fm kubang kerian enroute to pcb via kota bharu,atleast boleh share gak kat sini,or mana2 blog,
    U nak makan durian boleh mai le,the rest tu biasalah buah pelam/mangga/celagi madu n etc. Duku/dokong/rambutan tu belum musim lagi kot. Mcm terasa lain makan buah kat sini,
    Why u takut org kelantan marah sgt,pasa politik ni tolak tepi je,kita ambikyang mana baik je, memmang susah nak csari yang betul2 ikhlas tapi kalau tak dpt cari yang hampir2 je. Rezeki allah ada kat mana2 so tak payah nak gaduh2 ini tempat aku itu tempat kau,janji kita aman damai. Kalau ada rezeki,kat kb kat sinilah kita cari makan,even myself pon dah hilang pelat kelantan tapi automatic je bila mai sini,alll my investment kat sp sana,biasalah financial planning utk hari tua,cuma kat kl tu i totally tak leh survive ,headache 3 mcm je,cuma my sister n in law byk lah kat sana,selera masing2
    So all the best to u,geram gak dgn basa basi yg kasar ni, i respect this pak zawi,kalau free tu tinjau2 le.wassalam

  154. azwa,
    Just to update je,i nampak kat kb ni dah tak murah sangat dah,periuk belanga semua tak dak beza dah dgn bandar lain,buah2 tu masih ok banyak,makan surelah masih murah,fyi nak beli barang kat pasar khadijah ke/pasar lama/wakaf cek yeh ke kena bargain betul2,gaduh sikit tak pe,kalau tak memang kena getah le,u tak tukar slang je habis,so buat familiar je
    That they ssaja bagi my wife uji slange dia ,masih fail lagi.at last i kena masuk campur gak, so kena betul bargain and survey baru puas hati

  155. fuyooo..ymzamri thanks a lot for all your explainations…actually i dah dapat tips untuk ke kelate n shopping(sorry ek termasuk colum shopping jap)..
    Well. terima kasih di atas pelawaan anda….insyallah ada rezeki ke sana sedikit masa lagi ker saya akan singgah ke tempat2 yg anda ckp itu..teringin gak nak pi makam tok kenali……..ulama’ terkenal nusantara tuh……

    Apappun i rasa bukan semua org kelantan tu masih tak open minded..yela patut kikis sikap negeriku negeriku negerimu negerimu ek….sebab ini kepunyaan Tuhan segala yang ada di langit dan bumi..tiada siapa melarang…selagi ia tak mendatangkan keburukan kepada kita ALLAH suruh kita merantau ke serata dunia mencari rezeki..tapi jgn plak sampai nak pi Israel ker..tu kes naya…betui dak..

  156. Kelantan hanyalah negeri biasa… xjauh beza dgn negeri lain… tapi yg peliknya kbanyakan ORG Luar bila jejak kaki ke kelantan je Automatik xberani dressing seksi2, malah yg xbtudung sanggup pakai tudung bila jejak kaki ke KB… Pelik betul la… seolah2 lbh takut pada NEGERI @ PEMIMPIN KELANTAN DRP TUHAN. Huhuhuhu….

  157. mana2 negeri sama je che wan kecuali kota mekah@ tanah haram, yang tu you buat salah allah bayar cash, kelantan pon sama,buat apa kita nak buat benda baik just pasal manusia. Cuba ikhlas kerana allah. Tapi biasalah kalau kita hampiri yang baik,baiklah jadinya,yang jahat,jahatlah jadinya. Semua tu hidauyah dari allah,dia boleh bagi/ambik pada orang dia suka. Kita yang dah di beri hidayah ni yang nak kena jaga betul2,takut tergelincir. Kita magrib dulu che wan,nak charge nokia skali

  158. Ju kadang-kadang je join room ni…litas langsung jengok-jengok masa free tak ada kelas je.Ju tahu banyak yang diborak tak ada tajuk….kalau fokusnya setengah tu nampak sangat tak boleh terima….online ni pun pasal nak jawab kawan-kawan yang dok belajar forex aja…sambil-sambil cari income apa salahnya……………..layan.Very importace fikiran tu jgn undur kebelakang dah lah,yang small matter jangan pulak sampai jadi haru biru.Jgn cuba lalui jalan mati…kerja kita itu adalah sia-sia.

  159. you jgn ambik hati pulak ju,biasalah forum mcm ni. Ada yg kepala angin,bawah angin dan atas angin,betul ke perupamaan ni,anyway i pon secara lintas langsung gak,betul tu side income kena cari,mana2 yang baik tu kita syer,yng buruk tu tolak tepi,….ada betulkeeee

  160. ymzamri betul apa you ckp nama pun dalam forum kita tak nampak pihak sebelah sana only depend on this wording…..
    Masing2 ada perangai tersendiri tapi yang sukarnya kalau berjumpa dgn orang yang sangat susah terima pendapat org lain pendapat dia ajer yangbetul sepanjang masa…..ini punya orang kita klasifikasikan dlm golongan cerdik tak boleh diajar atau yang sebaliknya……

  161. Sesetengah tu nampak sangat keegoannya azwa..ju baru join je tapi dah tau.Seolah dialah serba tau…sedangkan idea yang dia paparkan banyak dipengaruhi emosi.Kalau rasa kita yang lebih jangan lupa ada lagi yang lebih dari kita dan jangan lupa kalau kita dapat income 50rbu sebulan ada orang yang dapat 100ribu sebulan.Inilah kebesaran Allah…tak payah kita kaji cuma jaga diri kita jangan termasuk dalam kumpulan orang-orang yang bersifat ego.Manusia sama saja tuhan jadikan yang bezanya keimanan, masyarakat yang berkempentingan saja beza miskin dan kaya.Inilah sesetengah tu tak sedar sebab ia datang secara halus dalam kehidupan kita sehari-hari sebab itu kita kena muasabah diri takut tanpa disedari kita termasuk dalam gulongan tersebut.Ini tidak kata pada sesiapa cuma untuk renungan sepintas lalu saja……

  162. betul tu ,yang tu kita kena takut,dapat sifat tu alamak hancur semua.biar kita miskin harta tapi kaya dengan budi bahasa,insyallah kat mana2 boleh survive. Sebab,tu pembangunan modal insan penting, lepas kat mana2 pon insyallah dgn izin allah kita selamat
    Yang kita takut ni bila susah,dok doa siang malam nak kaya,lepas allah dah bangunkan kekayaan dia mulalah buat perangai tak senonoh. Pada pandangan sayalah biar susah/senang tapi kita masih dalam berada dalam cahaya hidayah allah, kalau kaya tapi tak leh tidur lena buat apa.

  163. azwa,yang bebal macam tu memang tak boleh buat apa,u cakap apa pun masuk telinga kanaan keluar telnga kiri. Kena bagi lima jari je, paling mujarab hantar pi sekolah pondok,biar lembut sikit hatinya. Bahaya sangat,tahap keberutalannya jika dtg angin tak bagus is un predictable. Miinta2 jauh le dgn sifay macm tu,
    Biasanya kat forum panas mcm ni, semua nak buat provokasi je,mcm yang julia rais cerita tu but if learning psikology u akan dapat tangkap jalan cerita pelakunya,ala ala dr fadzilah tu,so bukan saja2 kita singgah kat forum ni,ada yg baik kita syer.

  164. Hishhh… masalah betul la if jenis berfikiran sempit, lack of knowledge & hanya pikir just inside the box nih… Kat sekolah@universiti dulu xpernah masuk pertandingan Debat@perbahasan ke? Sini adalah perdebatan secara terbuka bknnya pertandingan pantun/syair yg pentingkan gaya yg lembut & sopan.

    Dlm perdebatan selain penekanan kpd isi2 & point yg relevan, teknik psikologi utk melemahkan minda pihak lawan byk digunakan spt ayat2 provokasi, lenggguk yg merangsang emosi, memek muka@body language dsb. Jika pihak pelawan mudah terpengaruh & tidak professional, mungkin dia xmampu mjawab points tersebut krn dirangsang oleh emosi & hanya rasa nak bertindak secara fizikal (tampar) je. So bila masa point2 tersebut xmampu dibalas balik… automatik pelawan/pencadang akan FAILED!!!!! Pls thinking outside the box!!!!! Kalau benda gini dah failed mcm mana nak jadi pemimpin dirumah, tmpt kerja malah negara sekalipun?? Fikir2kanlah…. Tui..tui..tui..

  165. ramai sangat yang dalam forum ni ,sekolah ni tak habis,tak sempat nak belajar ilmu provokasi,ada betul keee,takat nak menulis tu budak2 tadika pon tau, sendiri mau ingat le kita dok tahap mano.kita tengok siapa yang kena. Kalau bapak dah kencing berdiri,anaknya gerenti kencing berlari,yee tak che wan,(lupa lee anaknya dah masuk zaman it ,mesti pakai pampers punya) tapi yang nyata najis tetap najis gak.

  166. wan belum ada anak lagi dia baru kawen jer tuhh..muda lagi adalah dlm kuikuii…………………………….

  167. That why I always mentioned here… for those education level just till SPM/student Univ. without degree holder yet… pls & plezzz dont pandai2 buat pandai here. Otak masih dibawah level emosional & not matured yet… Tui..tui..tui…

  168. mana pi ahli forum yg lain ,org yang sama je. Dah tak hangat mm dulu,berapa kerat je yang tinggal,wake up my dear

  169. AKU MERASAKAN DARI MULANYA MASUK DALAM INI DONG ENGKAU ORANG PERASAN TAK ADA YANG BODOH JUGAK DALAM ROOM INI SEPERTI DIA INI..

    MENGAPA ENGKAU ORANG MASIH BUTA HATI LAGI DONG…TIADA SEDARKAN ENGKAU ORANG PAS DAN ADIL ENGKAU ORANG DONG SENDIRINYA MASUK PERANGKAP DAP ..ENGKAU ORANG SANGGUP MENJUAL AGAMA KERANA TIDAK LAMA LAGI ENGKAU ORANG AKAN DIBELI OLEH SEMUA CINA2 SEPAKATAN DENGAN ENGKAU ORANG DONG…………MAKANYA DUIT HARAMLAH YANG AKAN MASUKI DALAM PERUT ENGKAU ORANG YANG AMAT SENANG BANGAT BEKERJASAMA DENGAN MEREKA……

    PILIHANRAYA AKAN DATANG AKU MERASAIN ENGKAU ORANG DONG AKAN KECUNDANG SEMULA KERANA RAKYAT KINI SUDAH NAMPAK TEMBELANG PAS DAN ADIL SEMENJAK KALIAN DONG BEKERJASAMA DGN DAP YANG TERANGAN MEMPERBODOHKAN ORG MELAYU SEPERTI KALIAN ,SEPERTI KAMU WAN…..ADUH KASIAN SEKALI DONG…..

  170. sohaipas,
    Persoalannya adakah barisan nasional itu terdiri dari umno sahaja, mana kau nak buang mr samy/mr ong /mr koh dan yang seiras dgn nya. Dan apa bedanya pakatan rakyat antara pak haji hadi/azizah/mr lim. Semuanya multi racial, kamu mau acuan yang mana dong except for kelantan beacuse they are standing alone,instead of that campuran mana kau mau dong,why not we ask the umno change the agenda and mixed with pas,and off course it will involve nearly 100 pct of malay,from that we can know which is rejecting al quran and hadis,

  171. Jgn duk layan org jawa pendatang haram tu… jenis mengampu K’jaan BN sbb nak dpt hak kerakyatan PR & permit kerja je tu… Otak jenis bodos… Dungu mcm Pingu… Kekekeke… Perlembagaan Berparlimen Kerajaan pun xtahu sbb sekolah sampai darjah dua je lari dtg Malaysia jadi pendatang haram. Kesian2….

  172. SOHAIPAS…BARU KAWE TAHU KINI KAT ROOM NI ADA VIRUS.bercakap semua tau.Tak pelik lgi suka mengata buruk kat ore pula.Bongkahnya sombongnya manusia ni.Belajar sapai tahaf mana sombong ni jenis ni nih.Dlm ni ore semua baca tak malu agaknya,tak mustahil lh lama2 kalau ore mcmni ramai kat roomni ore akan juak dan menyampah. tempat org bertukar pandangan bukan tempat ore ego .tempat ore ego dan serba tau dalam zoo nun saing dgn rima gajah.Dalam sari mu BERAK berapa kali ?? kalau berak jugak gak taksah sohorlah mu manusia serupa ramai2 jugak yg bezanya perangai mu huduh tu saja>MU DOK SOHOR HUJUNG MU MU BIJAK PANDAI HUJUNG ORE MU TAK TAHU….AKU TAK MASUK DLM ROOM NI PUN KDG2 AKU BORING AKU BACA JUGAK INGAT NAK AMBIL HAK2 BERNAS AKU TENGOK HAK MU TULIS AKU JDI FEDDUP..KALAU AKU ADMIN DAH LAMA AKU BLACKLIST NAMA MU.

  173. che wan tu baru nikoh,mikir tak berapa stable lagi tuu,org pandai doh oh tu, katanya pakar provokasi mcm pak cik dia mr anuar tu,tak jadi calon doh heboh nak jadi pm,kot2 lepas pak cik dolah boh balik kat bilik special dia.
    Kawe rasa sebab tu lah ahli forum lain byk lari cik tony oooi,demo,basuh dia sikit. Kawe tak nampak bisanya kat mana,ada hari dia jadi ustaz,ada hari dia jadi pakar motivasi,ada hari dia jadi mat bunga ,malam hari jadi kuli kat rumah gamaknya. Kawa perasaan gak la ni ada 4/5 kerat saja ,hok lain lari gi tempat lain dah

  174. Bukan apa ymzamri n all friend..byk sangat ciri-ciri yang tak elok ada pada hatinya.KIta walaumacamana pun kita tak suka org mcm ni dah menjadi kewajiban sesama islam kita kena bagitau.Masuk je dlm forum terus hentam org…dlm ni dia ingat hak tok dia punya.Discus elok2 kan tajuk dia dah bagi..?nak discus yang lain pun boleh tapi pandai2 lah urusan keje ke,bisnes ke,pendidikan ke…hal masa depan apa salahnya discus sikit2.Discus pasal politik pun nak cari pemimpim untuk masa depan juga kan?? apa main kata2 huduhnya…tak profesinal langsung.Oneline kan global jgn sempit kan fikiran macam2 golungan dan bangsa menatap yang tertulis diforum ni itu pun tak tau hehe….org terlampau lebih ilmu tempat tony ni ada sorang tapi skrg dah jadi gila…kita hangus dah org mcm ni rusak habis segala org kerna dia.Jadikan kita sebaik2 umat nabi Muhammad S.A.W..asalamualaikum semua.

  175. wan ni obssess btul pasal perlembagaan..agaknya dlm byk2 ilmu dlm dunia ni hal perlembagaan je la yg dia tau..tu pun sahih tu blum dikenalpasti lg

  176. kawe kelih ramai yg kato tanah,hakmilik bk blh ko sek cino di kelate..

    ramai hok kato gitu sebab demo ni dop napok pas amalkan sistem tender terbuka utk sesuatu projek supaya hasil dio xjadi supo kebanyokan rojek hok punoh jahanam supo mrr2 tu.

    supo ja kalu negeri lain pun hok vi ko samo melayu tp wat kijo xbetul, pakat seleweng kkokser, supo la xdop bezo nga ore kapir..ko guane??

  177. salam..
    ni kawe jupo, dio oyak so so pmbangune klate di bwh pas..

  178. kpd yg dengki2 dgn kerajaan kltn 2 bwk2 blaja laa yer…

    cbe laa pkir mslh yg d alami kerajaan pusat skang..
    kalo ko 2 org mlayu cbe pkir kekayaan org mlayu kt malaysia ney..
    xsampai 20% pom..
    xmalu ker…

    kalo rse pandai sket bt research laa kt malaysia ney ttg ekonomi spe yg pegang..
    kt kltn ekonomi org mlayu pegang 95%..
    kt negeri laen xlbey 30% pom..
    kalo kt sabah ngan sarawak ney 5% jer mlayu pegang..
    kalo xcaye cbe dtg tgk sndri..
    xpom bkak aa laman web ttg pembangunan kt malaysia ney..
    sbg org mlayu beragama islam,aku lbey bangga dgn kltn aa coz mlayu yg pegang..
    org yg dengki2 2 sume bengap..bodo n xtaw pape..

    pembangunan kt kltn lembap 2 sb kerajaan pusat xbg duit..
    nape krajaan pusat xbg duit????????
    adakah d sbb kn d perintah pembangkang????
    sdgkan kelantan termasuk drp malaysia???????

    bodo btol kerajaan pusat ney…
    huh

  179. kawe kalu bule nak sepak palo seko seko sek sek pas hok amik tanah oghe…tanah boh aku pun dio nok bedal….nate beruk ..
    kawe buke oghe umno , kawe pun segho nak ngenjal pemimpin pemimpin umno hok korup…..tapi pas pun buke smua betul ….ado jugok hok jenis pioh atah palo, tapi sebenarnya…perangai supo beruk……

    gini citonya, dulu pas janji kalu menang p.raya kapung kawe, nanti kerajaan pas bagi tanah…kerajaan pas royat hok betul suruh suruh bagi tanah tanah felcra ko pengundi pas, tapi palo palo beruk pas kapung aku tamok , bagi tanah ko anak anak sdiri sapai ado hok nok betetok parang, ado tanah tanah oghe umno pun keno amik, tokleh la lagu tu, pastu tanah boh kawe pun nok kena bagi koghe lain, boh kawe bawak Al-Quran suruh palo pas beruk tu junjung kalau tanah tu buke boh kawe punya…..pahtu takut nok junjung, sengih sengih…

    kawe buke oghe pas n buke oghe umno, kawe undi ikut pemimpin hok kawe raso nok wat kijo…… kalu taing pas ok, kawe undi pas, kalu taing umno ok , kawe undi umno…

  180. cakap fasal kelantan ini saya tidak nafikan bahawa semuanya molek belaka………di Kota Bharu tu……..Tapi kalau kita tengok apa yang berlaku di Kuala Krai lani……..

    Buah hok busuk ,kereta burok ….diambil jadi pimpinan kerana apa ? Jawapannya kerana ianya baik dengan Dato Husam bin Musa ………

    Kawe ada bukti bukan kawe kata tanpa bukti…..

    Korni……..lalu dilantik jadi Pengerusi MTD Guchil ……..

    Sepupu pula tu……

    Cuba turun mari tanya rakyat di Guchil ini ……….Bendahari MTD Guchil tahi hok dia berak di kampong Bekok dah dekat 20 tahun tak basuh lagi………ada yang sudah mati …… lagu mana …….

    Pengerusi pula kalau kita tanya masa dia jadi tok wakil dahulu ,dia bayar dokkoh hutang PA System …… tanah kampong Bahagia , Rumah PPRT di kampong Bahagia ……Jalan di Kampong Bahagia .Kalau tak caya tanya Penghulu Zahari…….

    Faeil tok Hulu Tino Mengkebang , Kita bini orang gi situ gi sini dengan ahli majlis Dabong ………

  181. kita sambung lagi cerita ………

    Pengerusi baru guchil…………….
    Sepupu YDP baru dan tok wakil M’kebang…………………..
    gi tengok rumah dia dekat pondok sg durian tu…..
    dari mana dia dapat duit buat rumah tu……………….

    Oh ………. baru kawe ingit dia tu bekas tok wakil di ada pinjaman dari kerajaan negeri ……minta maaflah kawe tak ingat……..ha.ha.ha.ha.ha.kuat kita kena tipu demo …………..

    jumpa lagi ……….

  182. kita sambung lagi cerita kawe ni ………

  183. aku dulu mok ayoh aku org kuat UMNO….tapi LONI …. sekak UMNO ni byk sangat buat cerita dongeng… dok usung lembek gi mari…kijo bodo!!!…pah tu….doh kawe tu dibebas drp tahanan puok2 malaun tuh…tuptup keno tuduh balik…pah tuh tamboh pulok dgn kes terbaghu…main dgn pelacur hok tak tahu ambek mano… reko crito pulok puok2 mung nih…. Mu dok ngaji agama koh weh!!! fitnah tu lebih besar drp pembunuhan…mu acu cubo mikir ckit…Allah bagi akal suruh mu timbang biar benda tu selaras dgn hukom hok dio wak turun…..Pasa nilah Malaysia hari ni sari sari surat kabar mung tu dok buat utung byk…bunuh sano bunuh sini…tohok anak sano tohok anok cni…ayoh bunuh anok sediri…anok bunuh mak sediri…puok2 mung nih dok mikir koh!…… aku nok cerito ko puok puok mung budok2 sekolah kat mana2 dlm mesia lonih seks jadi prk rahsia yg biaso … mung x gheti nok mikir koh…. nok tunggu bala Tuhe hok besar lagi ko weh….tsunami, gepo bumi….mu nih aku tak tahu lah…. dok napok hok utung sekerat jah…. hok kekal abadi mu gi letok punggung weh…kalu ore kato jahil mu maghoh!!!!

    MOLEK doh kito kembali kpd PIMPINAN ISLAM….

    bolah dok rekho crito bodo nyoh………

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 369 other followers

%d bloggers like this: