Dalam senyap-senyap dapat RM10 juta

Dalam senyap-senyap dapat RM10 juta, Terima kasih kepada Pengerusi Felcra dan Felcra itu sendiri. Tahniah Dato’ Husam yang sabar (kulu kilir) menjalankan usaha untuk mendapatkan pendapatan tambahan kepada Negeri dan rakyat.

Felcra Berhad semalam menyerahkan sebanyak RM10 juta kepada kerajaan negeri Kelantan sebagai bayaran lebihan pendapatan melalui projek perladangan getah dan kelapa sawit yang menjadi milik negeri.

Ia diserahkan oleh Pengerusi Felcra, Datuk Tajuddin Abdul Rahman kepada Menteri Besar, Tok Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di pejabatnya di sini semalam.

Pengerusi Felcra, Tajuddin Abdul Rahman menyerahkan dokumen hak milik dan cek kepada Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kota Bharu, kelmarin. Turut hadir Dato' Husam Musa, Pengerusi Jawatankuasa Kewangan, Perancangan Ekonomi dan Kebajikan Masyarakat.

Harap-harap! jangan bagi kat menantu sudahlah, pendapatan tambahan untuk Negeri. Pesanan kami! Dato’ kena buat kerja untuk rakyat dan negeri. Jangan hirau apa kata anak menantu (sebab dalam blog mereka banyak cercaannya). Cercaan mereka tidak memberi kebaikanpun. Kami tetap bersama mu.

Selain itu, dokumen bagi ladang bernilai RM200 juta melibatkan kawasan tanaman seluas 6,065 hektar tanpa peserta yang dimajukan Felcra juga diserahkan kembali kepada kerajaan negeri.

Bercakap kepada pemberita selepas majlis penyampaian itu, Tajuddin memberitahu, Felcra memajukan 10,802 hektar tanah dengan tanaman getah dan kelapa sawit di negeri ini sejak lebih 20 tahun lalu.

Kawasan terlibat yang telah dimajukan ialah di jajahan Gua Musang Kuala Krai, Tanah Merah, Jeli dan Pasir Mas.

Daripada kawasan yang dimajukan itu katanya, terdapat 31 projek dengan keluasan 6,065 hektar yang belum dipilih pesertanya oleh kerajaan negeri.

Berikutan itu katanya, kerajaan Kelantan mahu supaya kawasan berkenaan dibahagikan secara fizikal 70:30 iaitu 70 peratus menjadi bahagian Kelantan melibatkan 20 projek dengan keluasan 4,247 hektar.

”Sebanyak 30 peratus melibatkan 11 projek dengan keluasan 1,818 hektar menjadi milik Felcra,” katanya.

Dengan persetujuan itu juga katanya, kerajaan negeri mengeluarkan 25 lot hak milik tanah bagi 11 projek berkenaan dan Felcra telah membayar premium ke atas tanah berkenaan.

”Dalam masa yang sama, Felcra membayar sejumlah RM10 juta kepada pihak berkuasa negeri sebagai bayaran lebihan pendapatan bahagian 70 peratus projek yang dibahagikan kepada kerajaan negeri,” ujar beliau.

Persetujuan itu katanya, dapat membantu Felcra menampung kos pengurusan yang kemudiannya berupaya meningkatkan kecekapan pengurusan syarikat demi kesejahteraan warga peserta. – sumber Utusan

34 Respons

  1. Saye tok guru tapi kecek supo menate tok reti base

    Harap-harap! jangan bagi kat menantu sudahlah, pendapatan tambahan untuk Negeri.

    Demo tengok molek ayat nih,demo pahe ko dok,ko demo nih jenih menate hok tok reti baso?

    berapo rial doh hok tok guru seleweng,wi ko anok2 dio?

    kecek biar ado adab….

    • Lets Stand Up for Islam….and Name of Allah.

      “A Call For Salvation”

      This is a call to every wise person who wants to deliver him self from the torment of Hell Fire in the hereafter, as well as the torment of the Grave after death.

      ” Dear Reader”

      Hurry up to rescue yourself and gain salvation. Believe that Allah is your God and that there is no god save Allah and Believe that Muhammad is His messenger. Embrace Islam, perform prayer, pay the Zakat, perform pilgrimage to the House of Allah if you have the means to do so. Declare openly that you are a Muslim to Allah.
      I swear By Allah taht there is no way for deliverance and salvation save Islam, I swear By Allah who is the only God that the religion of Islam is the religion of truth, and that Allah will accept no other religion from anybody.
      I cal Allah, Hits angels, and all His creation as witnesses to my testimony that there is no god save Allah and taht Muhammad is the massenger of Allah, and that Islam is the true religion.
      I invoke Allah to bless me and make me die while being a true muslim so taht I may dewll in pradise in companionship with our honest Prophet Muhammad and all prophtets of Allah.
      May Allah make this writte useful for all those who read it. May the blessings and peace of Allah be upon our Prophet Muhammad and his companions. All praise be to Allah, the Lord of all Worlds.

      Hahh tn Hj Ghazali…boleh ambilah word ni bila tn hj nak mesyuarat kawasan nanti…buat ucapan ye…gurantee.
      Kalau dari mana dia orang tanye word ni hj dapat…kata kat depa….from UIA……Universal…Intelligent…Accomplish.

      fikir-fikirkan…selamat beramallll…

  2. yak kito dok panggey ore menate tu guano kiro??
    comei benar bahaso…
    kifalah jadi takdok pitih tu… guano kiro??? tidok kih wi ko nnatu?

  3. Salam Siti, Ambo tak sey jawab hok demo tulis tapi bahasa demo tu agak berat sebagai pejuang Islam. Orang tak tulis perkataan menate kepada manusia. Ko demo ni bapak UMNO nak pelaga orang PAS ? Kalu Umno amba pun rasa nak tegur juga sebab bahasa ni orang tak ngaji dan puak narik kereta jah guna.
    Hak tuan punya blog ni cuma bui ingatan jah sebab belum ni bui dah 90 juta lebih ko PMBK hok jual tanah 30 ribu ekar dulu. Wak gi mana pitih tu ? Lepas tu duit kifalah pah kuano ? sapa habis tok wakil kena marah ko rakyat…. Demo nak jawab guano??? Ada lagi hok lain kalu nak tulis…..lepas tu bak SPRM masuk PMBK ?

  4. Harap-harap Dato Haji Husam bin Musa bilamu dapat bayaran dan hak pengurusan felcra tu…..

    Jangan pula mu bagi ko ,saing dan prokasi mu dari Guchil dari Guchil tu ……….( komen menyentuh peribadi ‘fitnah yang benar’ didelete – harap maaf)

  5. Ha..Ha..Ha..Ha..Kayalah sekali ni saing dia di Guchil tu………

  6. Ambo dok mboh komeng mende sangat. Tapi masih letok taat setia kpd Tok Guru Nik Aziz sebab Ambo dok raghu2 kezuhudan dia. Pasal pitih Kifalah dang pitih 90 juta lebih tu dokkang nantu dia buat ghaib sekelip mato, kang dia jd CEO dari Sept. 2009, baru 4 bulang.

    Tapi Husam Musa pung sebagai exco bab2 pitih adalah ajk PMBK jugok rasonyo, ko bukang?. Pasal diperingkat pusat, hal ehwal Kementerian Kewangan Diperbadankan (Ministry of Finanace Incorporated)adalah under Menteri Kewangan. Walaupun CEO Khazanah Holding buat hal, Menteri Kewangan dokleh lepas tangang saje.

    Kalu betul nantu dia tu jahat tak amanah, kita tunggulah pendakwaan SPRM. Ambo takut, tiko PAS nak menuju puncak, senjata musuh mula menusuk dlm parti, maka berlakulah peristiwa mcm tahun 78 di Kelatang. Ko demo sume ghaso guane?

  7. Terima kasih juga sepatutnya kepada YB Dato’ Usatz Hali Abd. Rahman, YB Dato’ Omar Mohammad dan Yb Dato’ Takiyuddin Hassan.
    Sebab usaha tuntutan kepada Felcra bermula semasa Ustaz Halim (Jadi TMB), Hj Omar (jadi Exco). Cuma duit baru sampai.
    Wan Jo jangan dok nampak masa buah masak yah. masa menyemai, masa menanam, masa bubuh baja, masa racun serangga, masa tu semua kena ambik kira,.

  8. Sebelum menantu sapa jaga dan sapa pula yang bagi projek pada kroni-kroni. Saja nak tau dan lepas ni pun agaknya exco yang jaga pitis akan kuasia sepenuh atau sekurang-kurangnya anak buah dia. Bolehlah nanti Kelantan jadi negeri “Koridor Depu” yang terbesar di Malaysia.

  9. 10 juta untuk Jalan Allah, Pasti Pahala melebihi 100 juta di sisi Allah SWT. Bacalah Kisah buah Delima yang dihadihkan kepada siti fatimah. Semoga Allah memberkati semua yang terlibat dalam membina Agama Allah SWT. Salam Ukhuwah dari saya.. kunjungilah blog saya untuk berkongsi ilmu dan mengetahui Khabar Ukhuwah Islamiah di serata dunia.
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته …. أخوكم فى الله .

  10. Salam,

    Kita kena pakat jaga TGNA psl nampak sangat anak menantu nak ‘kikis’ duit rakyat.Depan mertua tunjuk baik habis,pijak semut tak mati.Sapa tak sayang menantu weh????

    Bila keluar isu PMBK banyak benar benda pelik.Isu bazaar tok guru ….parak benar ‘menantu’ dok auta.Tak caya boleh rujuk persatuan peniaga pasar lama MPKB dan Pasar UDA.

    Siap dengan buat blog nak betulkan ‘suami’,pelik tapi benar.

    Cukuplah !!! Jangan buat rakyat meluat dengan pimpinan…takleh nak tegur @ mengadu hal anak menantu…fitnah!fitnah!fitnah!

    Rakyat Klantan cerdik doh,takleh nak tutup bangkai gajah ni!!!!

  11. Bukan senang berjamaah,lagi susah nak ikut mcm2 peraturan.Belum kira lagi adab dan adat.Sekali fikir menyusahkan rupanya tersirat juga baiknya.Ahli yang ramai boleh dikawal dengan prinsip perjuangan tulen,jangan terlibat anak menantu…payah.Bila bertembung konflik kepentingan selalu berpihak pada keluarga.Lumrah dunia!! Keluarga mesti di atas.

    Kenapa polemik PMBK susah nak lerai? Dah macam kalut sangat tapi belum terungkai.3 bulan mungkin tak lama tapi 3 jam dah cukup untuk si anu buat hal.Bukan mudah ambil tindakan pada ‘menantu’, apatah lagi spesis aktor.Silap sentuh gelap masa depan.Almaklumlah politikus ni semua nak dok atas.

    Pandangan ‘mentua’ ditafsir sebagai ‘menantu’ dia jadi mangsa yang umum melihat sebaliknya. ‘Menantu’ bukan mangsa yang sebenar tetapi spesis anaconda ( pemangsa).Silap hitung ‘mentua’ pun kena telan,almaklumlah jenis ular ni bukan setakat belit je.Mitos ‘menantu’ dah telan ramai mangsa,siapa silap sentuh akan jadi mangsa seterusnya.

    Bermula dengan pemecatan kickdefella,senjata serangan beralih kepada seorang Exco Kanan.Jangan sentuh ‘menantu’ nanti buruk padahnya.Bila isu makin panas selamba pula keluar kononnya Penasihat Undang2 (PUN) tak bantah masa lantik ‘menantu’.Tengok nasib Dr Rosli Allani berdegar-degar mendesak,keluar muka depan Sinar Harian.Macam ada seseorang membayar untuk ‘promote’ di muka depan. Semua salah orang lain…yang betulnya ‘menantu’.

    Pemimpin PAS pusat macam Mahfuz Omar dan Idris Ahmad tak boleh tegur.Tak ambil peduli nasihat dari sesiapapun.Suara dari Pusat boleh diabai oleh ‘menantu’ kerana wala’ pada ‘mertua’.Mana ada ‘menantu’ dalam dunia yang tunjuk belang depan ‘mertua’.Sebab tu ‘mertua’ sanggup bertegang leher bela ‘menantu’, banyak puji tak tentu fasal.Hakikatnya “TGNA MENYEBELAHI MENANTU BUKAN MEMBELA PARTI”

    Babak seterusnya si’menantu’ serah surat letak jawatan pada ‘mertua’,siap buat sidang akhbar lagi.Nak tunjuk telus pada umum.’Mertua’ anggap isu dah tamat,tak perlu dibahas lagi.Senang je macam tekan butang “off” pada remote control.Sapu sampah simpan bawah karpet,lama-lama gelembung la.

    Apa makna selesai?? Mana pergi inspirasi rakyat??? Apa bendanya yang selesai??? Isu pokok entah ke mana,intipati telus dalam pemerintahan dah terhakis ke?
    Dulu kata ‘menantu’ difitnah,fitnah,fitnah.Gerombolan anak beranak berpadu kekuatan membela ‘menantu’ yang difitnah.Pimpinan yang tidak turut serta dituduh macam2.nak bersihkan fitnah bukan dengan bertahan lagi 3 bulan,bongkar semua isu yang terlibat.Isu Kifalah,Bazaar Tok Guru,Billboard dll tak betul lagi.Selesai apa??

    Kejujuran lahir dari hati yang bersih,ketidakjujuran kerana nafsu serakah.Siapa nak jawab kalau tempoh 3 bulan digunakan untuk selesaikan masalah peribadi ‘menantu’.Rakyat bimbang takut lagi banyak harta PMBK kena jual…salah siapa? Padan muka rakyat Kelantan.Tradisi BN dah jadi menu pemimpin PAS Kelantan.Faraid harta rakyat untuk anak beranak.

    Siapa lagi untuk menjadi tempat mengadu Rakyat Kelantan.Kalau dah pemimpin yang dipilih dengan pahit jerih sudah lari dari kepompong rakyat marhaen.Tipu daya melalui keluarga sudah menutup ruang rakyat mengadu tentang kemungkaran yang berlaku.

    Dulu senjata akhir rakyat Kelantan ialah solat hajat kerana kezaliman BN.Jangan salahkan penyokong jika munajat rakyat kini disasar kepada pemimpin yang tidak membela rakyat.”SENJATA MAKAN TUAN”. Nampaknya sejarah perselisihan antara Sayyidina Aishah dan Sayyidina Ali hampir berlaku di Kelantan hari ini.

    Firman Allah “ DIJADIKAN PERHIASAN KEPADA MANUSIA ITU CINTAKAN NAFSU SYAHWAT DARI PEREMPUAN DAN ANAK-ANAK”

    Sekian.cilipadi007.blogspot.com

  12. Agak betul juga pepatah “Cuba menegak benang basah”,inilah sikap orang kita.Kalau isu dah kena batang hidung kita dan keluarga,bermacam hujah timbul.Semua orang buat silap,hanya kita saja yang benar…kata omputih “divert” perhatian kelembah retorik.Bila dah emosional tentunya buah fikiran jauh dari rasional.Mulalah melalut tak tentu pasal, sampai terlondeh kain pun tak sedar.

    Sikap kita semacam mentaliti budak tadika,lain ditanya lain pula jawapannya.Bila dah tersasar mulalah guna jawapan skima “fitnah! Fitnah ! Fitnah !Entah sampai bila kita nak sedar.Patutnya ruang yang ada digunakan untuk jawap persoalan tapi disalahgunakan untuk menyalahkan orang lain.Rupanya “kambing hitam” berada dimana-mana,disetiap sudut parti siasah di Malaysia.

    Coretan Blog Serisuri.wordpress harini 23/12/2009 macam baling batu sembunyi tangan.Siri serangan berskala dulunya dihala kepada Kickdefella dan seorang Exco yang diiktiraf menjadi musuh tradisi. Senjata terbaru ditujukan kepada semua pimpinan PAS kononnya tiada yang tampil membela TGNA .Drama menjadi semakin menarik,temanya TGNA bersendirian,tiada pembelaan dari pimpinan dan rakyat.Macam rakyat dah hilang hormat serta kasih pada TGNA.Betulke telahan Putri TGNA?Ingatlah wahai Putri TGNA,Rakib & Atib tak pernah cuti @ mc.

    Kita ijtihad soal “Parti mengatasi Kerajaan”,semua polisi kerajaan mestilah mendapat mandat parti.Perkara berbangkit tentang kerajaan dibawa ke mesyuarat parti untuk penyelesaian.Betulke kita semua junjung prinsip yang kita sanjung? Apakah teori ini dipraktik oleh Kerajaan Negeri Kelantan?
    Putri TGNA berpolemik isu PMBK,kononnya untuk membetul fitnah terhadap suaminya.Justeru pimpinan dituntut tampil bersama untuk membetulkan fitnah terhadap suaminya yang sedikit mencalar persepsi TGNA.Jangan dibiarkan TGNA sebatang kara,bukankah kita berjamaah katanya.

    Antara TGNA dengan Putri TGNA banyak bezanya.Kalau dibanding TGNA dengan suami Putri TGNA,lagi jauh personaliti mereka berdua.Masa sebelum “promote” Arifahmi jadi CEO PMBK,ada ke TGNA bentang ke mesyuarat parti? Ada TGNA peduli soal bantahan dari pimpinan parti terhadap perlantikan Arifahmi? Bila terbeban dengan silap keputusan sendiri,mula nak ajak pimpinan bersekongkol.

    Bila dah lantik menantu ke jawatan CEO bermulalah episod PMBK.TGNA beralasan ringkas,usul CEO disetujui oleh semua ahli Penasihat PMBK,Penasihat Undang2 pun tak bantah bermakna ianya tidak menyalahi undang2.Adakah “pre-counsil” wujud sebelum mesyuarat penuh? Siapa yang keluar usul perlantikan? Apakah TGNA “Zero knowledge” bab undang2 asas pentadbiran?

    Mangsa terbaru Penasihat Undang2, tambah lagi senarai “kambing hitam”. Mana pembelaan untuk Pegawai Kanan Kerajaan yang tidak tuntas disalahkan,Risiko Pegawai Kerajaan bila berlaku pertembungan kepentingan.Nampaknya Penasihat Undang2 kena minta isteri beliau buat “blog” untuk menebus maruahnya yang tercalar.Tambah lagi blogger pembela suami…

    Pandangan Naib Presiden @ pimpinan semua tak peduli.Jangan campur urusan TGNA,ini soal anak menantu dan keluarga.Imej parti soal remeh,lambat laun rakyat akan lupa.Asyik2 puji menantu kononya banyak jasa dan pemuda aktif.Sesekali periksa rekod kecemerlangan menantu kesayangan,hebatke background sebelum jadi menantu.Banyak mana projek mega yang berjaya dijana oleh Arifahmi.

    Susahnya bila Menteri Besar Sdn Bhd @ Menteri Besar Pulau Melaka.Asal terlibat anak menantu tak boleh kritik.Buat betul mesti puji kalau salah tak boleh baiki.Sikit-sikit wala’,tak boleh derhaka nanti punah jamaah Islam.Bila dah terdesak pakat-pakat buat blog,kononnya nak betulkan perkara mungkar dan fitnah.Sekali fikir macam fikrah rakyat tak boleh selisih dengan warga Pulau Melaka yang beriman dan berakhlak mulia.

    Ingatlah,kita semua hamba Allah yang tiada beza samada anak Ulamak,Tok Guru,Tok Jahil dll.Hanya taqwa membeza darjat kita disisiNya.Sirah membuktikan bahawa anak Nabi Adam,anak isteri Nabi Nuh,Syeikh Barsisha,Syeikh Bal-am warga neraka.Jangan dilupakan Mashitah isteri Firaun,pelacur yg memberi minum kepada anjing menjadi penghuni syurga.Awaslah!Iman itu bukan pusaka untuk diwarisi,nyata ianya anugerah Allah yang berada dijalan yang lurus.

    Tahniah buat pimpinan yang mengambilkira soal benar @ salah dalam memberi sokongan.Bukan sokong membuta tuli nanti sokong membawa rebah.Pejuang Islam tulen adalah pembela kebenaran,bukan menyokong berkiblatkan retorik.Zaman keagungan retorik sudah berakhir.Kini persepsi sudah berada dilandasan politik moden.

    Sekian.cilipadi007.blogspot.com

  13. salam, byk sangat komen.. kawe baca saja sudoh lah..

  14. Saya diminta Tok Guru membuat catitan sejarah tentang Bazar, Arked dan Pasar Lambak. Atas permintaan itu, saya perturunkan catitan ringkas ini.

    Pertalian sejarah menguatkan azam Tok Guru untuk menempatkan para peniaga di tingkat bawah Bazar Tok Guru yang akan dibina.

    Dua hari sebelum pilihanraya 2008, Tok Guru berucap di hadapan para peniaga kecil, bahawa menjadi hasrat beliau untuk membina satu bazar mercu tanda yang akan menjadi medan perniagaan baru para peniaga kecil di Kota Bharu. PAS mendapat kemenangan besar 2008 yang lalu.

    Ada sebab sejarah Tok Guru berucap begitu pada hari itu.

    Tiga tahun menjelang kemenangan besar bersejarah buat pertama kali Angkatan Perpaduan Ummah pada tahun 1990, jentolak-jentolak telah meranapkan gerai-gerai kecil peniaga ini buat selama-lamanya. Waktu itu dikenali sebagai Pasar Lambak. Lokasinya adalah di Medan Hijau di depan Bangunan UMNO Kelantan sekarang.

    MPKB bercadang mengindahkan persekitaran Bangunan UMNO Kelantan itu yang akan dirasmikan oleh Tun Dr. Mahathir pada masa itu. Tepatnya, perasmian tersebut berlangsung pada 12 Mach 1987 dan perobohan berlaku betul-betul sehari sebelumnya!

    Politik peminggiran peniaga kecil ini tidak harus diizinkan berlaku semula di zaman pentadbiran Tok Guru.

    Bagi generasi baru, mungkin rentetan sejarah ini tidak ada dalam ingatan mereka.

    Bagi seusia dengan saya, inilah tempatnya kami anak-anak belia masa itu membeli baju dan seluar, melalui celah-celah lorongnya memilih pakaian. Bersebelahan gerai-gerai ini ada kedai-kedai buku yang masyhur masa itu seperti Abu Bakar Al Ahmadi, Dian dan beberapa lagi yang saya telah lupa namanya.

    Selain membeli buku di Toko Abu Bakar Al Ahmadi, saya memasang telinga mendengar perbualan politik di situ. Tuan punya kedai seorang ustaz berserban tetapi sangat kuat UMNOnya dan di sini, selalu berlaku perbahasan politik.

    Saya sudah bergiat di Pejabat PAS Jalan Dato Pati ketika UMNO mengarahkan perobohan gerai-gerai ini. Masa itu, keangkuhan UMNO sedang memuncak. Berlaku juga apa yang digelar ’sepak bakul’. Akibatnya, UMNO kecundang di Kelantan tiga tahun kemudian.

    Sejarah Pasar Lambak Kota Bharu bermula sejak 1976, sewaktu Kerajaan Campuran PAS BN. Ia bertujuan menempatkan peniaga kecil yang berselerak di Bandar Kota Bharu secara bersepadu. MPKB telah menyediakan pelan tapak memuatkan 124 gerai bersaiz 8 X 10 dengan sewa permulaan RM 15 sebulan.

    Selepas hampir 5 bulan berniaga, Persatuan Penjual Pasar Lambak bermesyuarat dan bersetuju untuk membina sendiri gerai-gerai di atas lot tapak yang disediakan. Peniaga mengambil inisiatif sendiri membina dinding plywood dan bumbung zink yang menelan belanja hampir RM 150 setiap lot.

    Hasrat membina generasi usahawan melalui penempatan ini berjaya. Dari sini munculnya usahawan hartawan seperti arwah Hj Ibrahim Mat Min ( sahabat Tok Guru sendiri ) peniaga pakaian, Hj Talib ( seluar jeans ), arwah Hj Mohd Nor ( bapa Borhan Arked UDA ) pemborong pakaian siap dan seragam sekolah , arwah Tok Penghulu Hussin, Mat Kain Ela, Yusoff Selipar dan banyak lagi.

    Melihat kejayaan peniaga Pasar Lambak berniaga dan mendapat sambutan yang menggalakkan, maka MPKB telah menaikkan sewa RM 50 sebulan dengan alasan MPKB menyediakan kemudahan elektrik secara percuma. Persatuan Penjual menerima arahan kenaikan sewa MPKB dan harga tersebut kekal hingga Pasar Lambak menyembah bumi pada tahun 1987.

    Perundingan untuk merobohkan Pasar Lambak

    Pada tahun 1983 PKINK bercadang membina 3 tingkat Bazaar Buluh Kubu dan telah menawarkan kepada Persatuan Penjual Pasar Lambak untuk membeli lot-lot yang akan disediakan.

    Waktu itu, Persatuan mempunyai tabung yang kuat dengan kewangan ratusan ribu ringgit hasil sumbangan yuran tahunan ahli. Wakil Persatuan memohon kerjasama PKINK untuk menyediakan lot yang mencukupi ( 124 ) untuk menempatkan peniaga di aras bawah dan dipersetujui CEO PKINK dengan tawaran harga asal RM 1.83 sen sekaki persegi. Itu pada tahun 1984.

    Sayangnya rancangan tersebut tidak menjadi kenyataan. Sebilangan kecil mengambil langkahan sendiri dan telah berunding secara sulit dengan PKINK. Hasil gerakan sulit tersebut PKINK telah mengkucar kacirkan perpaduan di kalangan ahli.

    Setelah pengurusan PKINK bertukar maka pelan asal Bazar Buluh Kubu turut berubah dengan setiap tingkat hanya disediakan 65 lot bersaiz besar. Pengurusan baru PKINK juga memaklumkan bahawa PKINK tidak akan menjual Bazaar Buluh Kubu sebaliknya disewa kepada peniaga yang berminat.

    Cadangan Persatuan untuk menempatkan kesemua 124 peniaga di tingkat bawah tidak dilayan. Persatuan telah menolak tawaran PKINK untuk menyewa di tingkat bawah dan tingkat satu.

    Bazar Buloh Kubu dibuka secara rasmi pada tahun 1985 tetapi pada awalnya tidak mendapat sambutan. Dengan pelbagai kemudahan infrastruktur yang hebat tidak mampu menggugat dayatarikan Pasar Lambak dengan harga yang lebih murah dan pilihan yang lebih banyak.

    Perniagaan Bazar Buluh Kubu hanya mula mendapat sambutan hangat setelah Pasar Lambak dirobohkan. Perpindahan peniaga asal Pasar Lambak telah membuka ruang baru kepada peniaga Bazar Buluh Kubu untuk merasai nikmat sambutan Pasar Lambak dahulu.

    MPKB juga bercadang menyiapkan Pasar Lama MPKB yang terbengkalai hampir bertahun lamanya. Dato Rastom Ahmad Maher selaku Timbalan Menteri Besar dan juga YDP MPKB waktu itu telah berunding dengan Persatuan Pasar Lambak untuk memindahkan lokasi perniagaan ke Pasar Lama MPKB.

    Persatuan Penjual tidak bersetuju berpindah kerana disediakan lot Tingkat 1 yang tidak berdaya saing mengikut pendapat mereka. Walau bagaimanapun MPKB tetap berusaha untuk mendapat persetujuan Persatuan Penjual tetapi tetap gagal.

    Akhirnya, MPKB telah mengugut untuk merobohkan Pasar Lambak secara paksa kerana alasannya lokasi Pasar Lambak tidak mengindahkan Bandar Kota Bharu.

    Persatuan Penjual telah mengambil tindakan proaktif dengan melantik peguam untuk mendapatkan perintah injuksi dari mahkamah menghalang MPKB merobohkan tapak Pasar Lambak.

    Tindakan berani Persatuan Penjual telah membuahkan hasil dan akhirnya mahkamah mengeluarkan arahan menghalang MPKB dari merobohkan Pasar Lambak.

    Keputusan mahkamah telah disiarkan oleh akhbar Berita Harian, Utusan Malaysia dan New strait Times pada awal tahun 1987. Tajuk yang menjadi pilihan akhbar ialah PERSATUAN PENJUAL SAMAN MPKB dan MPKB DIHALANG ROBOH PASAR LAMA.

    Sebagai reaksi kepada keputusan mahkamah,MPKB telah membuat rayuan atas keputusan tersebut dan menghentikan rundingan dengan Persatuan.

    Kemuncak kepada isu Pasar lambak ialah apabila Bagunan UMNO Negeri Kelantan bersebelahan Pasar Lambak akan dirasmikan oleh bekas PM Dr Mahathir pada 12 Mach 1987. Demi untuk mencantikkan pemandangan di hadapan Bangunan UMNO yang bakal dirasmikan, peniaga diminta berpindah dengan segera.

    MPKB dan beberapa pegawai kerajaan telah memohon jasa baik Persatuan Penjual berpindah dan tempat baru disediakan di tingkat 1 Pasar Lama MPKB. Walau bagaimanapun pendirian rasmi Persatuan Penjual tidak berubah dan tetap berkeras untuk berniaga di pasar lambak.

    Setelah kesemua pimpinan Persatuan tetap tidak berubah maka MPKB telah membuat provokasi terhadap peniaga Pasar Lambak. MPKB telah mengadakan rundingan dengan kumpulan serpihan Persatuan Penjual yang tidak berautoriti membuat keputusan.

    Hampir 20 peniaga dari 124 orang telah dibawa bertemu Menteri Besar, Tan Sri Mohamad Yaacob untuk berunding.

    Ia berakhir dengan perobohan dimulakan ke atas gerai-gerai yang telah memberikan persetujuan.

    Sehari sebelum perasmian Bangunan UMNO maka berlakulah peristiwa yang menyayat hati. MPKB menghantar jentolak untuk merobohkan lot milik kumpulan 20 dan ia tidak lagi dapat dihalang oleh Persatuan.

    Tiada pilihan untuk bertahan, Persatuan Penjual menyeru kesemua ahli mengosongkan gerai bagi memberi laluan kepada kerja-kerja meroboh oleh MPKB. Dengan hiba dan susah payah kesemua peniaga memunggah stok-stok sehingga pukul 3 pagi. Berakhirnya empayar peniaga pasar lambak demi kepentingan UMNO bagi memberi laluan kepada pengindahan landskap untuk perasmian Bangunan UMNO negeri pada 12 Mach 1987.

    Berpindah ke Bangunan Pasar Lama dan Arked UDA

    Setelah gagal mempertahankan Pasar Lambak, para peniaga berpindah ke Pasar Lama MPKB. Pada masa itu, pembinaannya hanya 70 % siap. Kemudahan elektrik hanya disediakan 2 minggu setelah peniaga berpindah.

    6 bulan kemudian barulah peniaga berhenti menghidu debu kerana kerja-kerja pembinaan yang masih berjalan.

    Setelah berpindah, didapati lot-lot tidak mencukupi untuk menampung kesemua 124 peniaga asal. Peniaga merasa hairan bagaimana 300 lot yang wujud di tingkat 1 tidak mencukupi untuk menampung kesemua peniaga pasar lambak yang hanya seramai 124 orang. Rupanya wujud pembahagian gerai kepada kroni-kroni dan anugerah politik yang tertentu.

    Hasilnya, MB Tan Sri Mohamad Yaacob telah mengarahkan PKINK untuk membina gerai baru di tanah milik UDA seluas 1.5 ekar sekarang bagi menempatkan lebihan peniaga. Pembinaan mengambil masa selama 6 bulan untuk menyiapkan Arked UDA yang ada sekarang dengan menyediakan 216 gerai bersaiz 8 X 10 setiap satu.

    Sekali lagi masalah sama berulang, hampir separuh lot-lot terlepas kepada kroni tertentu.

    Hasil kemelut ini, ada juga peniaga yang dulunya berjaya, telah mengubah haluan masing-masing.

    Bagi peniaga generasi kedua, mereka terus berniaga di Pasar Lama MPKB dan Arked Uda hingga kini.

    UDA kini bercadang membina kondominium dan komponen komersial lain di tapak Arked Uda kini sementara Pasar Lama MPKB pula sudang usang dan tidak selamat untuk digunakan.

    Harapan baru mereka ialah Bazar Tok Guru, dan seperti telah dikatakan, ada sebab sejarah untuk Tok Guru terus berazam menjadikan keseluruhan tingkat-tingkat di Bazar Tok Guru sebagai Bazar para peniaga kecil.

    Saya merasa terpanggil menulis sejarah kecil ini bila Tok Guru mengarahkan saya menulisnya, supaya ‘ekor’ dan ‘kepala’ dapat disambungkan. (Terima kasih kepada para peniaga yang telah membantu penulisan ini)

    Sejarah peminggiran hendak diangkat kepada Sejarah Pemerkasaan.
    (hasil “cetusan hati”)

  15. KOTA BHARU, 28 Jan: Kelantan ada hak untuk mendapat royalti minyak sebanyak RM2 bilion dan akan menjadi negeri yang terkaya, kata bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah.

    Beliau yang juga Ahli Parlimen Gua Musang mempersoalkan mengapa Kelantan tidak mendapat royalti minyak sedangkan Sabah dan Sarawak memperolehinya.

    Ucapannya yang berjaya menarik perhatian orang ramai yang memenuhi padang Stadium Sultan Mohamad IV itu berakhir kira-kira jam 10.50 malam.

    Memorandum berhubung tuntutan royalti itu diedarkan kepada orang ramai untuk ditandatangani dan akan diserahkan kepada Pemangku Raja dan Perdana Menteri.

    Sejak petang lagi, stadium penuh sesak dengan kehadiran puluhan ribu rakyat Kelantan untuk mengikuti penjelasan royalti minyak yang disampaikan oleh Ku Li.

    Majlis bermula dengan solat Maghrib berjemaah yang diimamkan oleh Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob, diikuti solat Isyak yang diimamkan oleh Ustaz Mohamad Mustafa manakala solat hajat dipimpin oleh Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

    Orang ramai juga dihidangkan dengan tayang klip video oleh Gegar pada sesi pertama anjuran Urusetia Penerangan Negeri Kelantan.

    Majlis bertambah meriah dengan perarakan beca memasuki stadium yang membawa Ku Li dan pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

  16. Dekat Kelantan mu bukey kiro Pas, Umno….Umno pung demo tok seh ngoyak doh, kiro dah basi. Tapi mu tak tanyo Geng Tigo Serangkai. Ado tigo serangkai bawah Umno, keris doh takdok tinggal ulu dio. Ulu pulok tinggal makan anai-anai. Mu tahu tigo serangkai gapo dio, nok kecek jadi umno malu, nok kecek jadi Bn, orey tokseh dengor, nok kecek orang kerjaan Wang Ehsan belum Mari.
    Tigo Serangkai Kelantan terdiri dari:

    1. Tigo Serangkai mawar berduri Wira Wang Ehsan Satu……..Tok Papa Gril wal mama grill.
    2. Tigo Serangkai mawar berduri Wira Wang Ehsan Dua………Awang Soh Anok tok Ketereh Mek Kenyir.
    3. Tigo Serangkai mawar berduri Wira Wang Ehsan Tiga……..Anuar Jeba Lebai Lisut Bola Api.

    * tigo serangkai kalau mu kecek bagi 20 Juta tu kiro kaya lah…..
    * 2 Billion?.
    hoii..Tigo Serangkai mari buakt debat Royal jelly Minyok al – wang ehsan. Ambo klik kecek ikut undang-undang tentang fakta royalty minyok. Tigo serangkai TOK PAPA GRILE AND AWANG SOH main kaleh-kaleh tok moh nok jawab soalan ambo. Guano kato ngoyak tulung rakyat Kelatan hok nok bagi piteh konon. Nok bagi wang ehsan, ngoyak 20juta, gapo tak bagi Wang Royalty minyok sukmo muleh buat kijo, 100 bazzar dekat KB pung muleih wujud. La nok buat projek tandas awam wakaf Cek yeh dan kilang budu pung belum tentu cukup. Gapo tak ngoyak Royalty……Mu tahu sebab gapo Tok Papa dan Awang soh tak ngoyak royalty?. Pasal kalau bagi wang ehsan cumo 20juta ajeeeeee. Lebih pegi manaaaaaa?.Neiy kalau ada rakyat Kelantan yang masih degil lagi, tak percaya dan dengar….tak tahu lah mu wira gapo dio mari…Gapo dio lagi hok nok ngoyak pasal rakyat dan kerajaan negeri.

  17. cili padi07..

    Ambo raso mu elok kaleh join dengey Tok Papa dan Awang soh ngoyak Wang Ehsan…….Ngoyak Wang Ehsan 20 juta tauuuuu…..Jangey ngoyak Royalty 2 bilion tau…..Mu juang lah untuk rakyat Kelantan boleh jadi hero wang ehsan. 20 juta banyok tu…..2 bilion sikit. Rakyat Terengganu tentu tahu, pasal dema dari dulu dok makey wang ehsan jeee… Maju pulok. Ado Stadium, Bazaar, Station Bas Canggih…..Hatta Tempat Atap parking kereta pejabat negeri pung di sediakan.

    …..LA NIEY JAGEY TAKOT ADO LAGI WANG EHSAN…DOK BAYAR BALIK re-MAINTENANCE BALIK.

    …..DENGAR TU KALAU RUNTUH MU JAGEY NGOYAK ROYALTY…..MU NGOYAK WANG EHSAN BARU RUNTUH SOKMO. Kalay SEBUT royalty tak boleh runtuh…pasal kalau royalty maksud kukuh dan kekal…..KALAU sebut Wang Ehsan…tak kekal pasal sementara je UNTUK UNTUNG JE.

  18. Ambo bagi cadangan elok mu ngoyak jual ubat hok nok baiki balik geng-geng yang ado kat BLOG Kictrepella.

    Dengar kata dah ramai kecewa dan sakit, terutamati “penyakit barah hati”. Tiba-tiba mari satu ribut habis semua jadi gilo babi. Guano boleh jadi macam tu?.
    Dulu habis siang malam sampai satu purnama Ceo tu kena hentam, mace-mace cerita mengarut jadi karut sampai tak tahu yang mana benar. Kecek fakta lah, menyakinkan lah. Dengan bini dio pung kena jugok.

    Sekarang satu Stadium mari penuh tak tahu cerita pulok pasal isu neiy. Cerita lah di sebalik kebenarannya, Pasal Royalty!….Kato kecek bela rakyat Kelantan ni jadi Hero Bazaar dan Ekonomi Kelantan. BENTANG LAH fakta isu Royalty tu….kalau tak umno…takan jadi geng Tok Pa, Geng Awang Soh dan Anuar Jeba…..umgok awang-awangan.

    Kisoh AfundiArifFahmi dah “berhenti” tak tahu cerita lagi pulok. Mano fakta lagi?. Takan main fitnah internet je!…..Sprm tah kemana, mahkamah tah kemana., fakta tah kemana…..ada yang join komen lagi, mati-mati kena tipu. Paste of kopi lagi…waduhh…waduhhh.

    Yang sorang Tok Dalang tu satu malam berapa kali doh Bancuh Kopi, berapa kali keluar masuk bilik air, lepas tu minum kencing, lepas bancuh kopi kencing lagi. Kalu ada pampers dewasa jual kat kedai Pok Wey tu, mahu tiap-tiap malam order.
    Nok jugok menegak benang yang basah. Jadi hero kejap satu kelantan doh kecoh. Dulu keris yang dah hilang sampai ulu pun dah nak reput, la ni sampai tak tahu yang mana Keris dan yang mana Kapok, semua melayang. Kalau Keris melayang kat ambo….tak tahu lah ambo nok tuduh sapo. Mintak mintak jageylah. Kito masih pengang etika hidup lagi.
    Wujud Wang Ehsan…dengey kapok-kapok, kalau boleh tak boleh jual kat Wakaf Cek Yeh doh….macam gitu sekali kira “Suwey”.
    Suruh buat tajuk baru pasal Wang Ehsan “Surat Terbuka Tok Pa Rayuan Wang Ehsan(royalty budu). Tangan pulok tok sampai nok menaip doh jadinya, jadi histeria pasal wang ehsan ni pulok…pasal 20 juta je. Pasal 2 Bilion “TWO BILION”….hhuhhh Hero Lagu Mano Boleh Kelik ini Isu?.Takdok ko orang BELO….nok suruh “orang tua tu jugok”…..Sapa pulok mu nok suruh letak jawatan????.

    ISU ROYALTY….MANA?….ISU ROYALTY MANA??????..

  19. Kepada Umgogok dan rakan2..dan yang hampir sikit seakan-akan seangkatan…..dan geng Tigo Serangkai Wira Lagu Wang Ehsan Negeri Kelantan…dan sikit sebelah negeri Terengganu……dan sebanyak di Kuala Lumpur.

    Ambo bagi cadangan elok mu ngoyak jual ubat hok nok baiki balik geng-geng yang ado kat BLOG YANG SATU LAGI TU. Tolong ubatkan dema-dema yang sedang sakit tuuu……isu royaljelly…uhhhhhh…sakitttttttt….sapa yang nak kena letak jawatan pulok tu……pasal rayalty jadi wang ehsan…kena letak jawatan tu……kena wang ehsan…kenapa tak royalty….hhuhhh panassssss…..Makey KARI SATU PERIUK PUNG….belum tentu panas dari isu wang ehsan.

    Dengar kata dah ramai kecewa dan sakit, terutamati “penyakit barah hati”. Tiba-tiba mari satu ribut habis semua jadi gilo babi. Guano boleh jadi macam tu?.
    Dulu habis siang malam sampai satu purnama Ceo tu kena hentam, mace-mace cerita mengarut jadi karut sampai tak tahu yang mana benar. Kecek fakta lah, menyakinkan lah. Dengan bini dio pung kena jugok.

    Sekarang satu Stadium mari penuh tak tahu cerita pulok pasal isu neiy. Cerita lah di sebalik kebenarannya, Pasal Royalty!….Kato kecek bela rakyat Kelantan ni jadi Hero Bazaar dan Ekonomi Kelantan. BENTANG LAH fakta isu Royalty tu….kalau tak umno…takan jadi geng Tok Pa, Geng Awang Soh dan Anuar Jeba…..umgok awang-awangan.

    Kisoh AfundiArifFahmi dah “berhenti” tak tahu cerita lagi pulok. Mano fakta lagi?. Takan main fitnah internet je!…..Sprm tah kemana, mahkamah tah kemana., fakta tah kemana…..ada yang join komen lagi, mati-mati kena tipu. Paste of kopi lagi…waduhh…waduhhh.

    Yang sorang Tok Dalang tu satu malam berapa kali doh Bancuh Kopi, berapa kali keluar masuk bilik air, lepas tu minum kencing, lepas bancuh kopi kencing lagi. Kalu ada pampers dewasa jual kat kedai Pok Wey tu, mahu tiap-tiap malam order.
    Nok jugok menegak benang yang basah. Jadi hero kejap satu kelantan doh kecoh. Dulu keris yang dah hilang sampai ulu pun dah nak reput, la ni sampai tak tahu yang mana Keris dan yang mana Kapok, semua melayang. Kalau Keris melayang kat ambo….tak tahu lah ambo nok tuduh sapo. Mintak mintak jageylah. Kito masih pengang etika hidup lagi.
    Wujud Wang Ehsan…dengey kapok-kapok, kalau boleh tak boleh jual kat Wakaf Cek Yeh doh….macam gitu sekali kira “Suwey”.
    Suruh buat tajuk baru pasal Wang Ehsan “Surat Terbuka Tok Pa Rayuan Wang Ehsan(royalty budu). Tangan pulok tok sampai nok menaip doh jadinya, jadi histeria pasal wang ehsan ni pulok…pasal 20 juta je. Pasal 2 Bilion “TWO BILION”….hhuhhh Hero Lagu Mano Boleh Kelik ini Isu?.Takdok ko orang BELO….nok suruh “orang tua tu jugok”…..Sapa pulok mu nok suruh letak jawatan????.

    ISU ROYALTY….MANA?….ISU ROYALTY MANA??????..

  20. #

    akak

    Dah selesai dah….KALI NI JAWABAN YANG MENGATAKAN PAS YANG MERANCANG “SAYA TAK BOLEH TERIMA”…ni jawabpan AKAK sendiri ke atau di generate oleh pihak lain?…..
    Kita kena ingat survival ummah dan survival politik. Jika kita belum pernah alami kita tidak boleh mengulas begitu. Minta maaaf komen saya kali ni amat tegas. Bagaimana kita lalui dan pendapat saya dari mula hingga akhir. Kan saya huraikan panjang lebar…kalau macam tu….hasilnya…HAMPALAH SAYA….SAYA AMAT KECEWA SECARA PERIBADI…..

    ibni-baittutah, on February 2nd, 2010 at 10:48 am Said:

    Yang Mulia Kak Serisuri.

    “Umno hanya menumpang tuah dalam isu ini yang dirancang rapi oleh Pas sendiri.”(komen Serisuri)

    Kali ni saya betul-betul amat kecewa pendirian dan tanggapan seperti ini. Apa guna konsep usrah dan tarbiah yang pelajari…masih belum cukup lagi. Setahu saya pengalaman dan suasana yang kita pelajari dan perolehi, selagi tidak di uji kita takan mendapat pengetahuan dan pengajarannya.

    Politik adalah pengalaman….politik adalah perjuangan…politik adalah survival….survival adalah ummah.

    Kenapa saya berani bercakap begini, kalau saya dahulu tidak mengalami ujian ini semua, sudah tentu sekarang ini saya tidak akan dapat memahaminya dan mematangkannya.

    Kerana kepandaian dan pengalaman adalah ujian yang pahit. Baik dari Allah Huakbar…baik dari manusia….segalanya ujian.Keberhasilan adalah mungkin dari Kebarangkalian.

    Ikhlas….IBNI-BAITTUTAH2010

  21. #

    akak

    Dah selesai dah….KALI NI JAWABAN YANG MENGATAKAN PAS YANG MERANCANG “SAYA TAK BOLEH TERIMA”…ni jawabpan AKAK sendiri ke atau di generate oleh pihak lain?…..
    Kita kena ingat survival ummah dan survival politik. Jika kita belum pernah alami kita tidak boleh mengulas begitu. Minta maaaf komen saya kali ni amat tegas. Bagaimana kita lalui dan pendapat saya dari mula hingga akhir. Kan saya huraikan panjang lebar…kalau macam tu….hasilnya…HAMPALAH SAYA….SAYA AMAT KECEWA SECARA PERIBADI…..

    ibni-baittutah, on February 2nd, 2010 at 10:48 am Said:

    Kepada Yang Mulia Kak Serisuri.

    “Umno hanya menumpang tuah dalam isu ini yang dirancang rapi oleh Pas sendiri.”(Inilah komen dan kenyataan pendek oleh Serisuri)

    Kali ni saya betul-betul amat kecewa pendirian dan tanggapan seperti ini. Apa guna konsep usrah dan tarbiah yang pelajari…masih belum cukup lagi. Setahu saya pengalaman dan suasana yang kita pelajari dan perolehi, selagi tidak di uji kita takan mendapat pengetahuan dan pengajarannya.

    Politik adalah pengalaman….politik adalah perjuangan…politik adalah survival….survival adalah ummah.

    Kenapa saya berani bercakap begini, kalau saya dahulu tidak mengalami ujian ini semua, sudah tentu sekarang ini saya tidak akan dapat memahaminya dan mematangkannya.

    Kerana kepandaian dan pengalaman adalah ujian yang pahit. Baik dari Allah Huakbar…baik dari manusia….segalanya ujian.Keberhasilan adalah mungkin dari Kebarangkalian.

    Ikhlas….IBNI-BAITTUTAH2010

  22. akak:

    “Tidak boleh terima tidaklah mengapa…
    sekadar saya mahu membetulkan ayat saya, sepatutnya saya tulis begini;
    Umno hanya menumpang tuah dalam isu ini yang dirancang rapi oleh individu dalam Pas sendiri.”(Kenyataan balas di atas kesilapan penulisan oleh serisuri)

    *Macam tulah baru jelas…..ini dapat menyenangkan hati semua orang. Memanglah itu satu kesilapan yang akak tulis.Itu baru betul. Nasihat saya(jangan marah saya hanya memberi pendapat) Lain kali kita perlu berhati-hati, jangan buat silap lagi.

    Ini juga satu pelajaran dan pengajaran buat kita. Ini lah di maksudkan pengalaman dan kematangan kita seterusnya.Ini lah di maksudkan kesilapan teknikal atau kesilapan kecil penulisan. Tetapi jangan di anggapm remeh, kerana dengan kesilapan kecil ini boleh memudaratkan semua. Kerana di dalam penulisan web tidak sama seperti kita berkata-kata di antara satu sama lain(berdepan secara individu). Itu boleh dianggap kesilapan sepontan.
    Manusia tidak lari dari melakukan kesilapan. Cuma perlu kita berhati-hati kerana kita sentiasa diperhatikan oleh musuh yang sentiasa lapar dan dahagakan permusuhan dan ancaman.

    Saya secara ikhlas meminta maaf dengan komen saya yang keras selanjutnya, selepas keterangan itu. Dengan penjelasan ini dapat kita kembali berbicara dan matlamat kita adalah menyangah tomahan dan fitnah yang dimainkan oleh pihak musuh.

    *pemuda miskin aku kalah balik…sekarang Akak Serisuri jadi juara seterusnya….Bukan juara rakyat tau.

    >>>>>>eessshhh…buat saspen betul,….<<<<<<

  23. Akak

    Kalau kita mengatakan ada exco yang hatinya sudah berpenyakit…sudah tentu Bulatan Exco yang sebulat suara tadi semua di hatinya ada penyakit, sebab kenapa saya kata begitu?. Mejoriti perbincangan dan pendapat didalam mesyuarat itu memutuskan ia perlu meletak jawatan kerana ianya telah melanggar prosedure perlantikan jawatan yang sebenar, itu sahaja pada mulanya.
    Exco ini mendapat maklumat secara tidak sengaja, faham je lah dari sapa.Kerana exco ini biasa lah wakil rakyat, dengan tok pa, awang soh pung pernah makan sama selepas persindangan dewan. Tetapi mereka yang bercerita tentang perancang pendedahan ini pun TEPEPANJAT kerana, mereka tidak menyangka yang exco ni melaporkan kepada Pengerusi. Macam ni!

    – Exco ngoyak…niey ambo nok ngoyak ni pengerusi, ambo dengar ado kawe umbo neiy ado bagi tahu pasal kita Lepas Pandang Tentang Jawatatey CEO neiy…guano kita nok buakt neiy, ambo takut kecoh nanti, ambo doh cek doh pasal prosedure perlantkkan neiy, ado silap sikit.

    – Pengerusi kecek….yo ko lo neiy kiro silap ko?…ambo tok pikir guano lagu tuuu…Takpo mu ngoyak panggil sukmo bincey hal neiy, nanti lambat habis kito.

    – Exco ngoyak lagi….Tuan pengerusi, mace mano AfundiArifFahmi neiy….ambo serba saloh nok ngoyak pado dio.

    – Pengerusi kecek….Takpo tuan kita bawok bince dulu…nanti ambo kelik bincey dengey dio deh…Tetap key hari mesyuarat.Kito nok minto pendapat….Gapo tok ngoyak dulu pasal hal neiy.

    Setakat itu sahaja endingnya.Untuk cerita di dalam mesyuarat harap maklum ianya tidak boleh di siarkan di atas sebab-sebab tertentu. Ini kalau bukan fakta lagi tak tahu lah.
    Fakta atau Auta:
    Beruk yang panjat pokok kelapa itu pun perlu di latih bermula seumur 3 bulan keatas. Kajian yang telah dibuat, beruk-beruk di ladang kelapa di Bangan Datoh,Perak pada masa dahulu, tidak boleh Berperanan memanjat pokok kelapa.
    Kerana Apa?…..Sebabnya adalah Faktor bahasa… kerana pada masa dahulu hanya di Negeri Kelantan sahaja mempunyai cerdik pandai yang menjadi guru pada beruk-beruk ini. Beruk-beruk ini di latih oleh jurulatih negeri Kelantan dan loghat bahasanya dalah bahasa Kelantan sehingga beruk tersebut mencapai umur kematangan dan mendapat cukup latihan selama sekurang-kurangnya 2 hingga 3 tahun. Selepas itu ia akan diserahkan kembali kepada tuan punya beruk yang telah beruknya mendapatkan latihan memanjat tersebut.
    Setelah berlakunya kejadian itu, mengenai bahasa yang tidak dapat beruk fahami, beruk-beruk tadi terpaksa di kembali dan di hantar balik ke negeri asal dan bahasanya. Sehingga sekarang negeri Kelantan terkenal dengan pusat melatih beruk, yang terdapat di Bachok, Jeli, Gua Musang dan sebahagian tempat lain di Kelantan.

    Tiada penyakit yang tidak boleh diubati…melainkan kita mengamalkan Al-Syifa….Al-Syfa itu apa?….ia mengandungi dan tertulis di dalam Kalam Allah.

  24. aku betul merasa sedih kenyataan demi kenyataan demi hendak melihat kedamaian dan menyangah musuh tetapi ia masih mengatakan bahawa ai datangnya dari seorang exco dan sebahagiaan individu Pas sendiri. Tetapi dia tidak pandang kenyataan di bawah ini…. Apa yang hendak kita perbetulkan dan apa yang hendak kita juangkan, sedangkan wala’ dan “diam” itu tapi se olah-olah untuk di cabar.

    “Yang saya cemas sekali “ katanya “ialah bimbang takut fikiran saya, otak saya ini , beralih daripada hendak jaga Islam kepada hendak jaga diri sendiri, daripada hendak jaga masyarakat Islam kepada hendak jaga anak buah, anak cucu saya sendiri. Ini saya bimbang sangat-sangat”.

  25. “PENJUAL BESI” BURUK BOLEH JUAL “BENDA” TU SAMPAI KAT URUGUAY…..PELIK!….NASIB BAIK AKU BERSARA AWAL…..KALAU TIDAK DENGAN AKU-AKU KENAL JUAL KAT SANA……KALAU AKU JADI HAKIM…MACAM MANA ADA FAKTA PERTUDUHAN NAK BICARAKAN KES NI….NAK KENDALIKAN MENGIKUT AKTA MULTIPURPOSE BOLEH AGAKNYA…….PELIK

  26. Sebenarnya kita-kita ini semua yang silap. Yang menghukum silap, yang dihukum pun kena silap. Sepatutnya penilaian dari menentukan hukum didalam keadaan politik semasa ini, bagi pendapat saya tidak perlu dijalankan dan dipratikkan. kerana apa yang kita lalui didalam wadah perjuangan pada masa ini bukan lah keadaan selesa mengenai perjuangan Islam yang sebenar.

    Kita juga termasuk di dalam rentak politik sekular ini selagi perlembagaan negara ini tidak mengikut syarat-syarat syariah daulah Islam.

    Kenapa saya memberi pendapat itu?. Memang lah perjuangan kita ini adalah untuk Islam dan tatatertipnya, W’alanya dan tiqahnya, tetapi w’ala dan tiqah ini ada tak yang di pratikkan di peringkat negara dan parlimen negara kita. Mengikut hukumnya ia tidak wujud langsung, walaupun kita amalkan.
    Amalan itu memanglah menjadi etika dan akujanji di dalam perjuangan kita, itu memang betul dan patut dan wajib kita jalankan. Tetapi dari segi survival ummah dan survival pemimpin politik kita di sesetengah peringkat dan di dalam keadaan semasa kita mengalami dua keadaan berbeza dan saingan yang kita hadapi ini, hendak taknak kita terpaksa melalui keadaan ini walaupun tanpa kerelaan dari segi perjuangan. Kerelaan ini adalah kerana kita terpaksa menceburi sejarah dan matlamat politik yang menjadi bekas jajahan dan tinggalan. Sebagai contoh dua wakil rakyat yang dijatuhi hukuman, terpaksa menerima keadaan ini, walaupun kedua-duanya memberikan perjuangan dan pendirian yang baik.

    Oleh kerana keadaan semasa yang mengheret mereka ke kemelut isu-isu yang terbit, ia menjadi mangsa dan terpaksa melaluinya. Wajarkah kedua-keduanya di hukum?.
    Jika sesesuatu isu itu berkaitan dengan moral, akidah dan penyelewengan yang nyata, sememangnya ia perlu dihukum kerana ia berkaitan dengan akidah dan perjuangan suci. Tetapi dengan masalah pendapat atau kesilapan teknikal, sebagai contoh yang lain, yang tidak berkaitan dengan w’ala dan tiqah perjuangan, adakah ia perlu di adili dan di ambil tindakkan. Sebenarnya kita belum mencapai matlamatnya yang sebenar, iaitu Pemerintahan yang bermejoriti dan kuasa perundangan dan pentadbiran belum lagi kita kuasai.

    Dari segi logiknya, selagi kita tidak menjadi pemerintah dan tidak mencapai matlamat sepenuhnya Pemerintahan yang sebenar, dari segi hukum Islam yang sebenar kita tidak boleh menentukan dan melaksanakannya. Kerana itu lah pihak musuh politik bermaharajalela menjalankan kuasa yang luar dari batas ketertipan undang-undang Islam itu.
    Ada juga mengatakan selagi negara ini tidak menjalankan hukum Islam yang sebenar, apa perlu takut dan runsing kerana, tidak perlu memikirkan tindakan dan bukan nyata lagi kewajibannya, itu juga silap. Walaupun kita belum lagi melaksanakannya sepenuhnya, kita semua wajib mengetahui dan mengamalkannya, walaupun didalam keadaan darurat. Tetapi itu hanyalah pendapat kilafah dan kuliah yang perlu kita ketahui dan wajib kita sebagai umat Islam memperlajarinya. Yang di maksudkan menagguhan perlaksanaan adalah dari perjalanan politik, itu pun jika kesalahan besar atau dosa besar ia tetap kesalahan. Strategi dan kariertiviti politik semasa perlu di ambil pandang dan dilaksanakan selagi ia tidak memudaratkan perjuangan ini.

    Menghalal kan cara bukan lah bercanggah di dalam keadaan dan era ini selagi ia tidak lari dari ketetapan hukum dan akhidah, tetapi ia perlu untuk mencapai kemenangan dan menharapkan sokongan dan kemenangan demi meneruskan tapak Pemerintahan Islam yang di juangkan.

  27. Mu tahu apa maksud PRIMA

    PersatuanRopiIkutMinumArak……
    Masih ingat lagi Central Market..Kuala Lumpur 1988.
    Ada jugak penulis balik kampung jadi baik. Takot-takot budak-budak yang nak di latih jadi blogers konon tu, jadi hancur jugak. Aku tak boleh nak lupakan Tragedi 1993 dan Black September, siapa dalang tulis dalam paper tu….uhhh panas lagi. Sampai lubang cacing pung aku cari……uhhh

  28. alhamdullilah

    Ini lah yang di katakan pemikiran matang dan terpuji dari segi politik. Huraian dan pendapat ini lah yang perlu dalam perjuangan yang berteraskan tapak politik terkini.

    Hujah demi hujah yang mempunyai keriativiti itulah yang boleh menjadi pendapat yang baik untuk peribadi, politik dan masyarakat. Setiap hujah adalah penentu sokongan dan hasilnya terhadap sesuatu perjuangan itu.

    Dengan di sulam oleh ilmu yang di menafaatkan, sekaligus menjadi pemaju semangat dan sokongan kepada perjuangan. Tidak di nafikan ilmu itu penting bagi mengatakan sesuatu perjuangan. tanpa ilmu kita juga terakapai-kapai mencari fitrah yang di kejar.Sudah pasti kekuatan ilmu tadi adalah penentu hala tuju perjuangan ini.

    Pengetahui dan meneliti kekuatan musuh politik amat penting jika mahu penetapkan pendirian dan perjuangan. Kelemahan-kelemahan baik dari dalam atau luar perlu di pelajari agar ancaman dapat di atasi. Sepertimana yang diperkatakan tentang keriativiti itu perlu di pelbagaikan mengikut keperluan semasa dan terkini. Kebebasan bukanlah pasport untuk mencapai maksud keriativiti itu. Ianya perlu kawalan dan nasihat yang terancang, lebih-lebih lagi berblog yang tanpa sempadan ini.

    Matlamat perjuangan ini harus memahami dan di fahami sepenuhnya, agar kekeliruan tidak timbul di akhir kelak. Kekuatan secara praktikal amat penting di dalam perjuangan dan berpolitik, kerana setiap sumbangan itu perlu dijalankan dan laksanakan. Kekuatan emosi dan mental individu yang terbabit di dalam perjuangan mestilah bermatlamat sama seiring dengan pemimpin yang di beri amanah oleh rakyat.

    Pengetahuan kepada sumbangan dan sokongan bukan dari dalam parti, sebaliknya dari undi perlu kita memahami rakyat yang pelbagai ini. Kerana satu undi lah kita boleh mencapai kemenangan besar. Tetapi kita juga boleh menambah lagi dengan gerak kerja terancang dan teratur di semua peringkat. Konsep penambahan dakwah dan sekongan undi perlu berjalan terus tanpa henti untuk mencapai sasaran. Jika kita hanya mementingkan parti dan mengecualikan rakyat yang pelbagai bangsa dan kaum, dengan hanya inginkan menambah keahlian parti sahaja, ia boleh di ibaratkan ‘buih yang banyak di lautan”.

    Sokongan dan perlindungan moral terhadap pemimpin yang di lantik, selagi ia tidak melanggar prinsip-prinsip sosial dan politik harus di beri tempat dan sokongan padu berterusan. Kerana perlantakan yang berteraskan w’ala dan tiqah itu dengan secara automatiknya menjadi pengangan hidup dan perjuangan. Pepatah “selagi hayat di kandung badan” itu menjadi teras dalaman individu yang memegang amanah rakyat, selagi itu lah rakyat pelbagai harus melihat dan memahami “di mana bumi di pijak..di situlah langit di junjung”.

    Dengan ada kerjasama di antara kedua-dua pihak ini, kerja-kerja dakwah dan politik akan berjalan dengan lancar dan berkesan. Bukan kita sahaja “Menjadi Juara” tetapi “Islam Akan Menjadi Juara”. Setelah Islam menjuarai segalanya secara semula jadinya, rakyat menumpang juara di atas Payung Islam tersebut.

    Jangan kita jadikan Rakyat Juara, tanpa kita menjuarai dahulu sepenuhnya Akidah dan Agama sebagai tempat Juara dan matlamat sepatutnya. Istilah juara tadi akan menjadi pincang dan janggal, tanpa kita “sira”kan matlamat sebenar politik dan matlamat agamanya yang sebenar.

    Kejayaan adalah dari keuntungan takwa. Pembalasannya adalah dari Kunfayakun Allah. Akhirat adalah habuan RahmatNya.

  29. Kepada Pecinta Wang Ehsan bukan Becinta Royalty.

    Wang Ehsan DiUtamakan…..Royalty Di Jahanamkan.

    Lepas dapat Wang Ehsan…
    1. Nanti buat:…. Stadium baru kat Kelantan yeee…
    2. Buat…Tempat bus stand baru…tapi jangan tunggu bus kat bawah dia silap-silap bocor kepala hotak ko.
    3. Buat bumbung tempat letak kereta pejabat negeri ye…nanti jangan lupa beli insurance banyak-banyak, mahal-mahal kereta ko atau motor ko tu…nanti dapat claim balik duit insurance.
    4. Buat bazaar ada kolam mandi di atas dia…kat bawah pun dapat rasa air jugak, kalau ko tak dapat mandi kat kolam tu…dengan bawah pun boleh rasa air kolam dari kat atas tu.
    5. Buat Replika tau banyak-banyak…boleh main sorok-sorok…budak-budak suka pegi kat situ nanti…jangan lupa pakai helmet kat kepala, baik-baik terhantuk kepala nanti. Jangan selalu sangat masuk kat dalam replika tu, kacau je mat lempek lak dengan labu-labunya.
    6. Buat jembatan…tapi jangan lupa bawa pelampung kecemasan nanti…demi langkah-langkah keselamatan.Bawah tu jembatan tu dalam, nampak air dia.

    Jangan lupa join dengan depa ya….
    Dekat Terengganu semua dah ada tu benda-benda tu. Hasil wang Ehsan…bukan Royalty tau.
    Kelantan je belum ada lagi macam Terengganu dapat.
    Cakap dekat dia orang ye.
    Jangan mintak royalty…minta wang ehsan, nanti dapat buat projek tu. Alah kalau runtuh pun dapat wang ehsan juga lagi sampai 2 billion pun takpe nak jadi gantirugi balik.
    Wang ehsan 20 juta je….nanti boleh repair balik kalau runtuh…tak kira samapi 2 billion pung takpe.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: