Rebutlah baki Ramadhan 1423 sebelum meninggalkan kita

RAMADHAN semakin hari semakin meninggalkan kita. Bulan yang penuh rahmat, pengampunan dan dijanjikan pahala berlipat kali ganda bagi hamba-Nya yang mengikhlaskan pengabdian diri kepada Allah s.w.t.

Orang-orang Soleh menangis bila Ramadhan bakal pergi kerana belum tentu dapat bertemu dengan Ramadhan yang akan datang.

Oleh itu rebutlah peluang dengan baki 10 hari yang ada ini, setiap jam yang dilalui, setiap minit yang berdetik dan setiap saat masa yang berlalu untuk mempastikan Ramadhan ini menjadi Ramadhan terbaik untuk kita semua.

Berkorbanlah dengan masa, tenaga dan segala-galanya untuk mencari malam Lailatul Qadar yang terlebih baik daripada seribu bulan kerana di malam ini Allah menjanjikan ganjaran yang teramat besar di samping doa-doa yang akan dimakbulkan-Nya.

Surah Al Qadr, 1-5:
“1. Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al Quran ini pada malam Lailatul Qadar.
2. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul Qadar.
3. Malam Lailatul Qadar lebih baik daripada seribu bulan.
4. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut).
5. Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar.

Beri’tikaflah, bangunlah dan persembahkanlah rintihan (dengan menangis kesal, jika tidak mampu menangis, buat-buatlah menangis atau sekurang kesal dan sesal) atas apa yang berlaku, harapan dan taubat kerana malam itu hanya berlaku sekali dalam setahun

Hari-hari terakhir Ramadhan juga adalah hari-hari di mana Allah memadam nama-nama manusia yang akan dimasukkan ke dalam neraka. Na’uzubillah…

Oleh itu perbanyakkanlah doa (terutama sebelum waktu berbuka puasa), basahi lidah dengan istighfar kepada Allah, sesalilah segala dosa-dosa yang dilakukan, dan berazamlah untuk tidak melakukannya lagi kerana sesungguhnya Allah amat ternanti-nanti permohonan ampun dari hamba-Nya

Luangkanlah masa 4-5 minit sebelum berbuka puasa untuk memperbanyakkan doa (samada doa murah rezki, dipanjangkan usia untuk berjuang kerana Allah dan dipermudahkan segala Urusan) kepada Allah kerana detik-detik itu menjadi satu masa mustajabnya doa.

Perbanyakkan lagi amalan-amalan membaca, memahami dan melaksanakan tuntutan Al-Quran serta menyampaikan isi kandungnya, bersedekah dengan berinfaq kesemua atau separuh atau sesuku harta di Jalan Allah SWT, perbanyakkan solat sunat (Qiamullail) dan segala perkara kebaikan kerana ingatlah hanya amalan sahaja yang akan menemani kita di saat kita berseorangan di alam barzakh

Sama-samalah kita istiqamah melakukan ibadah (pada siang dan malam harinya) kepada Allah dan gunakanlah kesempatan masa yang diberikan Allah ini dengan sebaiknya kerana belum tentu Ramadhan 1433 akan datang, kita dapat bertemu lagi.

————————-

Petikan ayat Al Quran yang dibaca pada malam ini, Surah Taubah ayat 75-78:
75. Dan diantara mereka ada yang membuat janji dengan Allah dengan berkata: Sesungguhnyajika Allah memberi kepada kami dari limpah kurnianya tentulah kami akan bersedekah dan tentulah kami akan menjadi dari orang-orang yang soleh.

76. Kemudian setelah Allah memberi kepada mereka dari limpah kurnianya, mereka bakhil dengan pemberian itu, serta mereka membelakangkan janjinya dan sememangnya mereka orang-orang yang sentiasa membelakangkan (kebajikan).

77. Akibatnya Allah menimbulkan perasaan munafik dalam hati mereka (berkekalan) hingga ke masa mereka menemui Allah, kerana mereka telah memungkiri apa yang mereka janjikan kepadaAllah dan juga kerana mereka sentiasa berdusta.

78. Tidakkah mereka mengetahui bahawa Allah sentiasa mengetahui akan apa yang mereka rahsiakan serta apa yang mereka bisikkan dan bahawasanya Allah maha mengetahui akan perkara-perkara yang ghaib.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: