Prof Sejarah ‘Buta Sejarah’, pelikkan

Tidak hairanlah jika sayapun tertinggal atau tidak lulus Sejarah (bukanlah tidak lulus tetapi tidak Cemerlang dalam peperiksaan PMR) kerana ada juga Prof Sejarah yang “Buta Sejarah” yang sekarang ini mulai dipertikaikan Sejarahwannya.

Malaysiakini melaporkan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan sejarahawan Profesor Datuk Dr Zainal Kling sbagai “tidur terlalu lama” apabila mendakwa Tanah Melayu tidak pernah dijajah.

“Tadi ditanya oleh wartawan apa pandangan saya tentang beberapa orang profesor yang mendakwa Tanah Melayu tidak pernah dijajah.

“Saya katakan, orang ini tidur dalam gua begitu lama lalu sedar dan berkata-kata dalam keadaan mengigau, barangkali akibat berada dalam usus penjajah begitu lama,” katanya kepada pemberita sejurus tiba di lapangan terbang Kota Baharu daripada Kuala Lumpur.

Walaupun tidak menyebut secara langsung nama Zainal, kenyataan itu jelas merujuk kepada kenyataan pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) itu dalam sidang media di Putrajaya Jumaat lalu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: