Bohong … mengada-ngada dan tak tepat sama sekali

Dewan Rakyat 24 Oktober 2011 – Pencelahan seorang Wakil Rakyat kepada Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran.

Setelah mendengar ucapan pertanyaan Wakil Rakyat ini (saya panggil Dato) kepada TPM, saya menelefon anak perempuan saya (saya panggil adik, pelajar Tahun 4 dan juga sebagai Pengawas di Sek Rendah). Berikut adalah dialog saya dengan anak selepas beliau pulang dari sekolah pada jam 4.00 petang:

Abah: Dik Dik, Assalamu’alaikum.
Adik: Wa’alaikum salam, ya baah ada apa.
Abah: Adik pegi sekolah tadi, mandi tak.
Adik: Mandi, kenapa baah.
Abah: Tak, abah nak tanya sebab tadi ada wakil rakyat kata murid-murid sekolah tak boleh nak ambil air sembahyang … macam2 lagi. adik dengar di FB abah dlm youtube tu (tajuk bohong … mengada-mengada)

Abah: Abah nak tanya adik ni ..
Adik: tanya laah
Abah: tandas di sekolah tadi, budak-budak berak tak basuh ke??
Adik: aah taklah
Abah: Habis tu Dato tu cakap di sekolah-sekolah tak da air, betul ke

Adik: Air ada … kot Dato tu cakap tak betul. Esok adik bagitau kat cikgu.

Setengah jam kemudian, anak saya telefon setelah tengok youtube dalam FB:
Adik: Baah, tak betul dato tu cakap. Fardu ain Tahun 4 Zohor tadi, semua pelajar ambil semayang ok jer baah.

Adik: teruk betul dato tu cakap kat timbalan Perdana Menteri, sampai hati dia cakap bohong macam tu kat Timbalan Perdana Menteri

Satu Respons

  1. Sekolah Rendah Agama Integrasi Bandar Baru Bangi (SRAI BBB) tahun lepas setahun lebih tandasnya tak der air. Baru awal tahun ni SYABAS bagi air. Guru² nak buang air boleh pergi Petronas. Anak² murid…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: