Penjelasan Isu Ladang Rakyat Kelantan

Penjelasan mengenai isu yang dimainkan oleh media UMNO mengenai ladang rakyat oleh YABrs Dr Hj Nazmi selaku Ketua Eksekutif Perbadanan Ladang Rakyat.

6 Respons

  1. -PEMBETULAN-

    Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebanyak RM500 adalah penipuan kerajaan untuk menuntut cukai berpanjangan

    Saya adalah orang yang terlibat dengan perancangan LHDN.

    Wang RM500 diberikan akan ditambahkan ke dalam gaji orang yang menerima.
    Sebagai contoh, jika pendapatan RM2100, maka setelah menerima bantuan ini, gajinya akan menjadi RM2600.

    Bantuan Rakyat 1Malaysia sebanyak RM500 tersebut akan diberikan cuma sekali sahaja.
    Tujuan kerajaan memberikan RM500 adalah supaya orang yang bergaji rendah turut perlu membayar cukai pendapatan.
    Gaji minimum yang dimestikan membayar cukai pendapatan adalah RM2500 sebulan.

    LHDN di bawah arahan kerajaan akan memilih orang yang boleh dinaikkan gajinya menjadi sekurang-kurangnya RM2500 sebulan.
    Dalam kata lain, kerajaan akan memberikan bantuan kepada orang yang bergaji bulanan antara RM2000 sehingga RM2499
    Walaupun cuma sekali sahaja seseorang itu mendapat gaji RM2500 sebulan, kerajaan akan cuba menuntut cukai pendapatan seumur hidup!
    Jika gaji bulanan anda cuma RM1500 sebulan jangan haraplah akan mendapat bantuan ini.

    Saya sebagai “orang dalam” turut berasa bersalah.

    • org berpendapatan tinggi bebas x bayar cukai, xkn org berpendapatan rendah lagi la x kena bayor chor.. contoh kalo gaji rm 5000, bini x kerja, anak 5 org cukai pon kena chor… lain la hang bujang.. ini kes apek ngan pompuan putus tunang tu la.. dia bergantung pada tanggungan.. ce jgn buat cerita.. yg ko firnah tu “negara” ko.. x berkat tau x guna jln, segala kemudahan tetiba fitnah mcm ni..

  2. satu penerangan yang baik, jelas dan nyata. dan patutnya 4 tahun lalu, ia beri penerangan.

  3. Bersumpah lah dengan nama Allah bahawa saudara tidak mempunyai apa-apa tujuan mendedahkan perkara ini.

    Apa yang saya dapat lihat , Saudara lebih kepada millage politik ?

    Bagaimana dengan orang kampong yang tidak mempunyai pendapatan tetap ?

    Bagaimana dengan kakitangan yang berpendapatan RM 1500 dan ke bawah ?

    Mengapa takut bayar cukai jika sudah cukup hitungannya ?

    Bagaimana dengan zakat, kalau cukai pun takut nak bayar ?

    bagi saya kita perlu bersyukur dengan apa yang kita dapat dan semua yang dibuat adalah ketentuan dari Allah Subhanallah Taala

  4. haha.. aku gaji rm3600.. kena bayar cukai.. lepas stahun aku buat e- failling dan bila tgk status tak layak bayar cukai dan LHDN pulangkan duit dlm akaun saya.. tak ada masalah pun.. bg aku apa la salahnya bayar cukai.. aku tak kisah pun kerajaan nak bagi 500 kpd rakyat yg miskin kerana mereka berhak..

  5. apa la bodoh sangat propaganda macam ni.
    pengiraan cukai tahunan dikira secara pendapatan tahunan, bukannya pendapatan bulanan. kalau macam tu baik kita semua kerja dari januari danmpai november. bila disember je amik cuti tanpa gaji. tak payah bayar cukai. betul tak?

    pemikiran singkat macam ni serupa la dengan orang yang sibuk hujung tahun masuk duit dalam asb sebab harap nak dapat dividen banyak. sedangkan dividen dikira atas simpanan sepanjang tahun.

    tapi bila difikirkan, buat penat je aku taip panjang2 ni. orang berfikiran singkat bukannya boleh paham…hahahaha

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: