Mat Sabu harap semua penganut agama dapat hidup saling hormat menghormati

Naib Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu mengucapkan selamat menyambut Hari Krismas kepada penganut-penganut agama Kristian di negara ini dan di seluruh dunia.

Beliau berharap penganut semua agama dapat hidup dalam suasana saling hormat-menghormati kepercayaan agama masing-masing.

“Sudah sampai masanya kita hidup dengan pemikiran yang lebih tenang dan matang.

“Zaman menyakiti hati pihak lain dengan mempersoal, memprotes, mencerca, mempersenda dan menghina kepercayaan orang lain sudah berlalu. Jika kita melakukan demikian, orang lain juga pandai mempersoal, memprotes, mencerca, mempersenda dan menghina kepercayaan kita,” katanya.

Menurut beliau, umat Islam sendiri diajar oleh Allah supaya tidak berbuat demikian dalam firman-Nya yang bermaksud, “janganlah kamu mencaci maki orang-orang yang menyeru kepada selain daripada Allah sehingga mereka memaki Allah secara aniaya tanpa pengetahuan”.

Mohamad juga menceritakan bagaimana pada Hari Krismas, pemimpin Revolusi Islam Iran, Imam Khomeini menghantar mesej kepada penganut agama Kristian melalui siaran agensi-agensi berita.

“Para penyokong yang mengiringi beliau ketika dalam buangan di Neauphel-le Chateau, Peranchis menceritakan, mereka juga diminta oleh Imam Khomeini supaya membahagi-bahagikan hadiah kepada penduduk di situ pada Hari Krismas.

Satu Respons

  1. Sepatutnya mcm tu lah…

    semua kena hormat menghormati…
    Berkawan sesama kita 🙂

    .
    .
    .
    (( Renungkan )) Ke Mana Kita Mahu Pergi?
    http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com
    Forum Generasi Muda
    http://Forum1Malaysia.blogspot.com
    Pakatan Antara Parti Lawan Tidak Kekal
    http://pro-faizal.blogspot.com

Tinggalkan komen